- Jag hoppas att vi ska kunna komma överens, säger Malmström till TT inför helgens överläggningar med japanerna.
Det är en del svåra politiska knutar som ska lösas upp.
- Det handlar som alltid om jordbruk. Vi har väldigt offensiva intressen i Japan. Vi försöker förstås att få dem att öppna upp så mycket som möjligt. Och det handlar framför allt om ost och biff. Och så handlar det om tullar på bilar och tillgång till offentlig upphandlingsmarknad. Det är de tre svåraste frågorna, säger Malmström.
Hennes förhoppning är att det ska finnas en principöverenskommelse klar till nästa veckas G20-möte.
Träsprit
Ett frihandelsavtal med världens tredje och fjärde största ekonomier skulle bli betydelsefullt för handeln. Exporten bedöms enligt en prognos kunna öka med 34 procent, på vissa produkter betydligt mer, enligt Cecilia Malmström. För EU-ländernas del handlar det framför allt om att få bättre avsättning för jordbruksprodukterna, som mat och vin. För Sveriges del skulle exempelvis träexporten till Japan gynnas, även vodkaexporten skulle underlättas.
- Det här är en marknad som är ganska stängd, Japan har varit ganska protektionistiskt, säger Malmström.
Japansk bilindustri vill å sin sida få bättre tillgång till den europeiska fordonsmarknaden.
Extra fart
Att i dessa tider av ökade handelshinder, både i prat och i faktisk handling, kunna komma överens om nya frihandelsavtal, nyligen klart med Kanada och Mexiko på ingång, ser Cecilia Malmström som extra viktigt.
Frihandelsförhandlingarna med japanerna startade formellt redan 2013, men fick en extra skjuts när USA:s president Donald Trump sade upp handelsavtalet med Stilla Havsländerna tidigare i år. Det fick flera asiatiska länder att mer bråttom söka nya handelspartners.
- I princip alla ringde dagen efter, säger Malmström.
Om allt går som EU-kommissionen hoppas kan ett nytt avtal finnas tillgängligt för underskrift om ungefär ett år.