Hajpad elbil köps utan provkörning

Glöm provkörning, tydlig prisinformation och en fast leveranstid. Den som vill köpa Teslas nya Model 3 får betala 10 000 kronor i förväg, men det är oklart vad bilen kostar och när den kommer. Ändå köar folk i Sverige.

ANNONS
|

Hittills har minst 450000 personer i världen tecknat sig för den nya Teslan, men hur många det rör sig om i Sverige vill företaget inte berätta. Tesla-bilarna har hittills i många fall köpts av välbärgade, som kan lägga upp mot en miljon kronor eller mer på att manifestera sin teknikinriktade miljömedvetenhet. Nu är det dags för bredare folklager.

Tibor Blomhäll är en av de hängivna, som reserverat sin Model 3 redan innan den överhuvud taget fanns att se i verkligheten.

"Inte klok"

- Du tänker nog samma sak som frugan: "Du är inte klok!" Men jag tror att det är en klok investering. Elbilar är framtiden, säger han.

ANNONS

Han har för första gången fått se sin bilmodell, efter att ha köat bland ett 30-tal andra entusiaster innan Teslabutiken i Solna öppnade på onsdagsmorgonen.

- Nu har jag sett bilen i verkligheten. Det var värt att vänta på, säger Tibor Blomhäll.

Priset är ännu inte satt på den svenska marknaden, berättar Maria Lantz på Tesla Sverige. Bilen ska i USA kosta från 35000 dollar, vilket motsvarar 320000 kronor, men då är inte tull, moms eller frakt inräknat, och inte heller den eventuella miljöpremie som staten betalar.

Först till årsskiftet blir det klart vad Model 3 kommer att kosta i Sverige. Men den som ställer sig i kön får lägga upp 10000 kronor i reservationsavgift.

Depositionsavgift

- Skatt och momssatser skiljer sig åt, så vi kan inte säga vad den kommer att kosta här ännu. Men om man inte köper bilen så får man tillbaka dem, det är en deposition, säger Maria Lantz.

ANNONS

Tesla låter för närvarande inte heller någon intresserad kund provköra bilen i Sverige.

Den som tecknar sig för en ny Model 3 får också ha tålamod. Bilarna börjar levereras i Europa först under nästa år, och då efter kötid. Det kan ta upp till 18 månader innan man får ratta sin nya bil.

Tesla beskriver sig som ett "missionsdrivet" företag, som säger sig vilja förena miljöhänsyn med bilism. Ett helt nytt sätt att hålla sig med bil, ett framtidskoncept med sikte på bildelning och självkörande bilar, enligt Maria Lantz.

- Det är en helt ny teknologi, bilarna är uppkopplade och uppdateras på natten. Bilarna diagnosticeras och kan till och med repareras via uppdateringar, säger hon.

Som telefon

Hon jämför bilarna med mobiltelefoner, som kan få nya funktioner efter en nattlig uppdatering. Men en bil är inte en telefon – den måste ha ratt och hjul och kunna rulla på vägarna.

- Reparationerna gäller förstås inte hårdvaran, säger hon.

ANNONS

- Men Teslas Mobile Service kan ge kunderna service där de befinner sig.

TT: Är Tesla mer en rörelse än en bilmodell?

- Nej, inte med 450000 som reserverat bilen, varav 325000 gjorde det under den första veckan. Tesla har nöjda kunder.

Frågan är vem den typiske Teslakunden är. De som köat inför lanseringen är uteslutande medelålders män, någon med telefonen i selfiepinne framför sig.

- Det är många kvinnor som intresserat sig för Tesla, och många i Norrland där man kör mycket och vill köra utan utsläpp, säger Maria Lantz.

TT

Fakta: 5000 i Sverige hittills

Elbilstillverkaren Tesla började sälja sin ModelS 2012 och ModelX 2015. I Sverige finns hittills totalt runt 5000 bilar av de modellerna. De har rejäla prislappar, ModelS kostar från ungefär 900000 kronor.

Model3 är mindre, enligt Tesla 30 centimeter kortare än ModelS. Den finns i olika batteriutföranden med räckvidd på mellan 35 och 49 mil enligt den amerikanska körcykeln.

Källa: Tesla

Rättad: I en tidigare version av texten var lanseringsåren för ModelS och X felaktiga.

ANNONS