Hamnarbetarförbundet öppnar för sammangående

Hamnarbetarförbundet öppnar för ett sammangående med LO-anslutna Transport. Men flera punkter kan fälla sammanslagningen.

ANNONS
|

Hamnarbetarförbundet har de senaste åren varit i konflikt med arbetsgivaren i framför allt Göteborgs containerhamn. Förbundet organiserar en majoritet av arbetarna i flera av landets hamnar, medan det är bara Transport som tecknat kollektivavtal med arbetsgivaren.

Efter ett initiativ från LO öppnar nu Hamnarbetarförbundet för ett sammangående med Transport – med vissa förbehåll.

- Det skriftliga förslaget vi fick från LO duger inte. Det innebär att vi blir underordnade Transport i ett hängavtal och sedan bara ska gå in i Transports nuvarande strukturer, säger Erik Helgeson på en pressträff under onsdagen.

ANNONS

Söker kompromiss

I stället måste sammangåendet bygga på en kompromiss, poängterar han.

- Ett samgående kan inte bygga på att den ena parten sväljer den andra.

Men Transportarbetarförbundet delar inte Hamnarbetarförbundets uppfattning.

- Om jag förstår det rätt så menar de att vi med 60000 medlemmar ska ändra vår struktur och våra stadgar för att anpassa oss till Hamnarbetarförbundet med 1300 medlemmar, säger Peter Winstén, avtalssekreterare på Transportarbetarförbundet till TT.

- Jag har svårt att tänka att vi ska acceptera en sådan ordning.

LO har hoppet kvar

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson är däremot förhoppningsfull.

- Jag tycker det är en framgång att Hamnarbetarförbundet accepterar de stora bitarna i det förslag vi lagt fram. Jag tycker det är starkt och modigt av dem, säger han till TT.

ANNONS

Torbjörn Johansson påpekar att i en förhandlingssituation är det naturligt att man markera sina positioner.

- Det är som ett klassiskt familjegräl, det är en del av förhandlingen. Jag har full förståelse för att man försvarar sin idé utifrån sitt perspektiv. Sedan måste förhandlingarna visa vad man behöver ge upp och vad man är kan behålla. Låt processen starta. Vi ska hjälpa till så långt vi kan.

Och han flaggar för att LO kommer att ta initiativet för att man ska komma vidare.

- Vi tänker köra om vi ser en öppning och vi är beredda att sätta till resurser. Jag kommer att prata med parterna igen.

Ingen strejk

Konflikten mellan förbundet och arbetsgivaren APM Terminals i Göteborg har bland annat även lett till flera rättsfall i Arbetsdomstolen. Efter ett domslut nyligen har arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar tryckt på för att Hamnarbetarförbundets företrädare, inklusive skyddsombuden, inom kort ska mista möjligheten till fackligt arbete på arbetstid i flera av landets hamnar.

ANNONS

Några nya stridsåtgärder från fackförbundet är dock inte aktuella.

- Vi har gjort en bedömning i alla våra lokalorganisationer och enats om att i dagsläget tänker vi inte vidta några stridsåtgärder, säger Erik Helgeson.

TT

Fakta: Hamnkonflikten

Avtalssituationen i hamnarna, med två konkurrerande fackförbund, har ställts på sin spets i Göteborgs containerhamn.

APM Terminals, som driver den kommunägda containerhamnen, kommer inte överens med Hamnarbetarförbundet, som organiserar majoriteten av de anställda men saknar kollektivavtal.

Trätan mellan parterna har lett till konfliktåtgärder, lägre fraktvolymer och uppsägningar.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) har tillsatt en utredning som bland annat granskar situationen där två konkurrerande fackförbund vill teckna avtal för samma område. Regeringen har bland annat öppnat för att begränsa konflikträtten i vissa fall.

ANNONS