Ikea når fler på nätet – lyfter försäljningen

Sex miljoner sålda Billy-bokhyllor på ett år bidrar till Ikeas globala försäljning det senaste verksamhetsåret på 405 miljarder kronor. Försäljningen ökade med 4,5 procent under perioden – näthandel och expansion står för nästan hela tillväxten.

ANNONS
|

- Expansion står för 66 procent av tillväxten och e-handel för 29 procent av den, säger Torbjörn Lööf, vd och koncernchef för Inter Ikea.

Verksamhetsåret avslutades den sista augusti och för hela Ikea ökade försäljningen med 4,5 procent jämfört med verksamhetsåret före.

- När vi bryter ner den siffran ser vi tillväxt i såväl befintliga enheter som expansion och e-handel, säger Lööf.

ANNONS

Över 950 miljoner besök har gjorts i 422 varuhus. Och möbeljätten ska fortsätta att expandera. I nuläget planeras det för 15 nya varuhus under året, bland annat i Mexiko, Ukraina och Filippinerna. Ikeas 423:e butik öppnade i Bahrain i september.

- Vi är nöjda med resultatet och säger det i perspektivet av den transformering Ikea befinner sig i. Vi har en stark utvecklingsagenda och jobbar mycket med nya sätt att möta kunder, och kunna skicka gods till dem, säger Torbjörn Lööf.

Miljardtals nätbesök

Människor i ungefär två tredjedelar av Ikeas över 50 marknader erbjuds nu näthandel och under det senaste året har Rumänien, Malaysia och Belgien lagts dit. Totalt har det gjorts 2,5 miljarder besök på Ikeas sajter, enligt företaget.

Samtidigt står e-handeln för en liten andel, fem procent, av den totala försäljningen.

- För oss visar det vilken enorm potential vi har framöver för e-handeln. Men för heminredningsbranschen är det inte helt enkelt att skilja e-handel från fysisk handel. Många kunder åker till varuhusen och lägger sedan en digital order, medan andra enbart går in på nätet för att göra ett köp, säger Lööf.

ANNONS

Storbritannien före

Med 367 av varuhusen och 30 av marknaderna är Ikeakoncernen den i särklass största franchisetagaren. Vd och koncernchef Jesper Brodin lyfter bland annat fram att e-handeln ökat stort för koncernen under förra verksamhetsåret.

- Vår onlinehandel ökade med 45 procent till 7,8 procentandelar av hela försäljningen. Det är en viktig tillväxtfaktor när vi tittar framåt, säger han.

Hemma i Sverige är e-handelsandelen 10 procent, medan den utgör 16 procent i Storbritannien.

- Sverige ligger i framkant, men Storbritannien ligger längst fram online. För några år sedan valde vi att experimentera med e-handeln där eftersom det sedan länge varit en postordermarknad, med ett sådant beteende bland kunder. Som kundbas har man därför snabbt anpassat sig, säger Jesper Brodin.

Vill nå fler

Något som skiljer inköp i varuhus och på nätet är graden av impuls bland kunderna. E-handeln är mer förknippad med planerade inköp och i varuhusen är det mer impuls, enligt Torbjörn Lööf.

ANNONS

- Och det är klart att vi tittar på det. I dag är det lättare att se hela sortimentet i ett varuhus än när man klickar sig fram bland olika funktioner och produkter.

Indien och Lettland är två nya marknader det senaste verksamhetsåret och bland de 422 varuhusen är 19 nyöppnade.

- Än så länge är det bara ett varuhus i Indien, men det är ett stort steg för oss och vi har en aggressiv plan för att öka där. Kina är vårt femte största land och ökar procentuellt snabbast, där ser vi störst absolut tillväxt, säger Jesper Brodin.

Målet för Ikea är att nå tre miljarder människor om knappt sju år – och i dag bedömer möbelföretaget att siffran är 750 miljoner.

- När vi sätter tre miljarder som ett mål är det en stor del som kommer genom utveckling av digital handel, nya format och en satsning på lågprissortimentet, säger Torbjörn Lööf.

ANNONS
TT

Fakta: Ikea

Just nu finns 423 Ikeavaruhus på 52 olika marknader världen över, varav 20 varuhus i Sverige. Det senaste varuhuset öppnade i Bahrain den 5 september.

Förra verksamhetsåret, som stängdes den 31 augusti i år, uppgick försäljningen till 38,8 miljarder euro (cirka 405 miljarder kronor, baserat på kronkurs 10/10 2018) för Ikea, inklusive de franchisetagare som inte drivs av Ikea-koncernen. Försäljningen ökade med 4,5 procent, justerat för valutaeffekter, jämfört med föregående verksamhetsår.

Ingka Group är den i särklass största av elva franchisetagare, med över 367 varuhus på 30 marknader. Bolagets försäljning uppgick till 34,8 miljarder euro under verksamhetsårets 2017/2018, vilket är en uppgång med 4,7 procent jämfört med året före.

Nästan 100 miljoner besök gjordes på Ikeas svenska sajt under det senaste verksamhetsåret, och omkring 38 miljoner besök i Ikeas svenska varuhus och butiker. Försäljningen i Sverige slutade på 16,8 miljarder kronor.

Ingvar Kamprad grundade som 17-åring Ikea, som fick namn efter honom själv och efter orter i hans hembygd: Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd. Ingvar Kamprad somnade in i sitt hem lördagen den 27 januari i år, efter en kort tids sjukdom. Kamprad blev 91 år.

Källa: Ikea

ANNONS