Kompromiss för minskade avgaser: 35 procent

EU:s dragkamp om procenten slutade på 35. Så mycket ska framtida bilars utsläpp tvingas ned, enligt miljöministermötet i Luxemburg.

ANNONS
|

I ministerrådsbyggnaden i Luxemburg pågick tuffa diskussioner hela tisdagen. Förslagen varierade från EU-kommissionens siffra, 30 procent lägre koldioxidutsläpp från personbilar och lätta nyttofordon till år 2030 jämfört med nivån år 2021, upp till 50 procent.

Bland andra Sverige, Finland och Storbritannien i främst västra och norra Europa har gått i bräschen för kritiken att 30 procent är alldeles för lite.

- Från svensk sida är vår analys att den lämpliga nivån är 50 procent, baserat både på vad EU behöver göra och vad vi behöver göra i Sverige, sade miljöminister Karolina Skog (MP) på väg in till mötet.

ANNONS

"Var försiktiga"

Samtidigt har hon kollegor som vill gå helt i motsatt riktning.

- Vi motsätter oss starkt målsättningar för bilar och fordon som går utöver ursprungsförslaget om 30 procent. Var försiktiga! manade exempelvis Slovakiens miljöminister Laszlo Sólymos i den offentliga ministerdebatten på mötet.

I flera bilfabrikstäta och klimatförändringsskeptiska länder i Öst- och Centraleuropa är oron stor för såväl arbetstillfällen som för att de mer klimatanpassade bilarna ska bli för dyra.

- Kommissionens förslag är tillräckligt. Om enskilda vill göra mer kan det göras nationellt, sade kollegan Richard Brabec från Tjeckien.

Österrikes förslag

På de försiktigas sida står även Tyskland, där politikerna är pressade av den jättelika bilindustrin.

Kompromissen om 35 procent, som alltså nu antagits, kom från EU:s nuvarande ordförandeland Österrike.

Men även den siffran döms ut. Miljövänner tycker den är alldeles för oambitiös.

- Det har fuskats för mycket, alldeles för länge. Vi har en lobby som i 25 år nu inte velat röra sig en centimeter. 35 procent är fullständigt oacceptabelt, fnös Luxemburgs miljöminister Claude Turmes.

ANNONS
Luxemburg, TT:s korrespondent

Fakta: EU och bilutsläppen

EU-kommissionen hade föreslagit att koldioxidutsläpp från nya personbilar och lätta skåp- och lastbilar skulle minskas med 15 procent till 2025 och 30 procent till 2030, jämfört med 2021 års nivå.

EU-parlamentet har i sin tur redan röstat igenom en hårdare linje där man vill se 20 procents minskning 2025 och 40 procent år 2030.

Miljöministrarnas möte mynnade ut i en kompromiss, 35 procents minskning till 2030.

I förslagen ingår även målsättningar om hur stor del av marknaden som inom tidsperioden ska bestå av noll- och lågutsläppsfordon. Dessutom vill man ge olika former av incitament för tillverkning av lättare fordon.

Mötesresultatet i Luxemburg innebär att det nu ska hållas kompromissförhandlingar med EU-parlamentet.

ANNONS