Enligt HUI Research, som utser klappen, ska tre kriterier uppfyllas: Julklappen ska vara en nyhet eller något som har fått ett nyväckt intresse, den ska spegla den tid vi lever i samt ha ett högt försäljningsvärde eller säljas i många exemplar. Så här har det sett ut tidigare år:
2016: VR-glasögonen
VR står för virtual reality och med hjälp av sådana glasögon upplever sig användaren vara omgiven av en datorgenererad verklighet.
2013: Råsaftcentrifug
Gör din egen juice – gott och roligt. Men handen på hjärtat – står din råsaftcentrifug fortfarande på diskbänken eller är den instoppad i ett mörkt köksskåp?
2008: En upplevelse
Gångbart alla år, egentligen. Det kan ju vara alltifrån ett mysigt krogbesök till ett spännande äventyr i luften. Upplevelserna säljs fortfarande förpackade som presentkort ute i handeln.
2000: DVD-spelaren
Sannerligen en hård klapp. I dag är den dock inte längre ett nödvändigt ont, eftersom vi gärna kollar på film på nätet i stället.
1997: Det elektroniska husdjuret
Tamagochin blev snabbt en inneleksak. Och visst är den lättare att ta hand om än hund och katt? Konceptet känns kanske lite passé – men hör och häpna: Tamagochin kommer snart i ny miniversion!
1993: En doft (parfym)
För vissa är detta alltid årets julklapp. Säkert mycket uppskattat – om man tar hänsyn till mottagarens doftpreferenser.
1990: Woken
Asiatiskt mat var hett under 1990-talet, och med en schysst panna kunde vi tillaga käket på rätt sätt. Detta kok- och stekkärl går fortfarande att hitta ute i handeln.
1988: Bakmaskin
En maskin som bakar – blandar, knådar, jäser och gräddar automatiskt. Maskinens popularitet har dock gått både upp och ner genom åren.
Källa: HUI Research