Bjørn Kjos, Norwegians vd, räknar med att vända fjolårets brakförlust till vinst i år trots att en dryg tiondel av flygbolagets flygplansflotta står parkerad med flygförbud.
Bjørn Kjos, Norwegians vd, räknar med att vända fjolårets brakförlust till vinst i år trots att en dryg tiondel av flygbolagets flygplansflotta står parkerad med flygförbud.

Norwegian-chefen: Detta fixar vi

Brakförlust, kapitaltillskott och mer än var tionde plan parkerat på marken med flygförbud.

ANNONS
|

Det norska lågprisflygbolaget kan fortfarande leverera, enligt Norwegian-chefen.

- Alla passagerare som bokar flygningar med Norwegian kommer fram, säger Bjørn Kjos.

Räddas av lågsäsong

Trots de stora utmaningarna vill han inte kalla situationen för en kris. Inte ännu.

Lågsäsongen räddar bolaget på kort sikt. Den begränsade efterfrågan innebär att Norwegian utan att behöva leasa flygplan eller köpa biljetter hos konkurrenter kan få ihop pusslet med sina flygningar. Detta trots att Norwegian förlorat 11 procent av sin flygkapacitet med 18 Boeing 737 Max8-plan stående på marken.

ANNONS

Norwegian har för att hantera situationen bland annat skjutit upp försäljningen av sex äldre Boeing 737-800-plan. Det medför i sin tur att sparpaketet som lades fram av Norwegian efter fjolårets brakförlust – i vilket just flygplansförsäljningar utgör viktig en komponent – förskjuts något framåt i tiden.

- Försäljningen av flygplanen blir kanske tre månader försenade, säger Kjos.

Lägger ned baser

Sparpaketet på totalt två miljarder norska kronor, som enligt plan ska genomföras i år, ska dock gå att få ihop enligt Kjos. Förutom försäljning av äldre flygplan stramas budgeten åt genom att skjuta upp leveranser av nya flygplan som har beställts av Norwegian samtidigt som flygbolaget förhandlar om servicekontrakt och lägger ned baser på Kanarieöarna och Mallorca.

För att täcka upp för de parkerade Max8-planen har Norwegian även två större Boeing Dreamliner-plan tillgängliga, som kan sättas in på vissa sträckor. Men drar Max8-krisen ut på tiden blir det svårare att få ihop det. Och runt påskhelgen kan det bli aktuellt att börja leasa bemannade flygplan, enligt Kjos.

- Det är en väldigt stor skillnad på om detta håller i sig till början av april eller början av juli, säger han.

ANNONS

Sparpaketet syftar till att vända fjolårets brakförlust till vinst. Detta mål kvarstår.

- Det är vår ambition att gå med nettovinst i år, säger Kjos.

TT: Klarar ni det nu?

- Ja. Om inte Max8-planen står på backen hela året eller om ingen köper biljetter då de är rädda för Max8:an – för då har vi förstås problem.

"Bara att stänga av"

Kjos säger samtidigt att han inte ser några skäl att oroa sig för säkerheten när det gäller Max8-planen.

TT: Hade du tagit med dig familjen på en resa med ett Max8-plan i dag?

- Utan problem, ja. Utan problem. Jag vet ju hur det fungerar.

Kjos har själv jobbat som pilot tidigare under karriären och är noga med att påpeka att han inte känner till orsaken till den krasch med ett Max8-plan i Etiopien den 10 mars som ledde till ett globalt flygförbud för flygplansmodellen.

ANNONS

- Men om det handlar om mjukvaruproblem är det ju bara att stänga av systemet med en knapp. Om du på 40 sekunder inte klarar av att stänga av en strömbrytare, som sitter precis vid ditt knä, då är det något fel. Då ska du inte vara i en cockpit, säger han.

Om det blir stora merkostnader till följd av Max8-problemen räknar Kjos kallt med att flygplanstillverkaren Boeing står för dessa.

- Vi ska träffa Boeing i nästa vecka, säger Kjos.

Kan ta månader

Han tror dock inte det blir så mycket merkostnader, då han ser goda förutsättningar för att flygförbudet ska kunna hävas i april eller maj.

- Det finns redan ny mjukvara, som har tagits fram. Den har testats och är färdig att tas ut i produktionen. Sedan ska det bara göras lite med manualerna och godkännas.

ANNONS

Enligt Kjos borde denna uppgradering under normala omständigheter gå att få på plats på några veckor.

- Men jag vet inte, för det verkar ha börjat gå politik i detta. Det borde handla om veckor, inte månader. Men när vi planlägger måste vi räkna med att det kan ta månader.

Styrelseordförande Bjørn Kise, en av Norwegians grundare, har efter Max8-olyckan i Etiopien meddelat att han inte ställer upp för omval på årsstämman den 8 maj. Flygbolagets andra grundare, 72-åringen Bjørn Kjos, har dock inte gett upp.

- Jag har redan sagt att jag sitter på övertid sedan tio år. Det blir inte tio år till, men hur länge till det blir är det styrelsen som bestämmer, säger han.

TT:s utsände i Oslo

Fakta: Lägsta aktiekursen sedan 2012

Norwegians ägare har till följd av lönsamhetsproblemen och Max8-planens flygstopp tagit rejält med stryk. Tre fjärdedelar av börsvärdet har gått upp i rök sedan april i fjol och kursen på 44 kronor per aktie är den lägsta nivån sedan januari 2012. Vd Björn Kjos äger själv, tillsammans med Kise, efter nyemissionens utspädning 18,5 procent av Norwegian-aktierna.

Han beskriver en kurs kring 50 kronor som rimlig. Men det råder det delade meningar om. Storbanken HSBC:s analytiker sänkte nyligen riktpriset till 20 kronor och varnade för förluster både i år och nästa år. Kollegorna på mäklarhuset Bernstein beskriver samtidigt Norwegians affärsmodell som orimlig.

Kjos tycker att analytikernas negativa syn på Norwegian visar att de inte har förstått hur bolaget får ihop sin långdistansaffär, där bolaget utmanar etablerade flygbolagsjättar med pressade priser på volymflygningar till bland annat New York och Los Angeles.

Fakta: 18 av 160 plan parkerade

Norwegians förlust under fjolårets fjärde kvartal skenade iväg upp till tre miljarder norska kronor. Det ledde till konkursrykten och utmynnade i ett snabbt beslut om kapitaltillskott, ett stort sparpaket och en ny strategi. Lönsamhet i stället för tillväxt är det nya mantrat på huvudkontoret vid den nedlagda Osloflygplatsen Fornebu.

Men medan nyemissionen på totalt tre miljarder var på väg att genomföras i början av mars kom nästa smäll för bolaget, när nyheten spred sig den 10 mars om att ännu ett Boeing 737 Max8-plan kraschat. Olyckan utanför Etiopiens huvudstad Addis Abeba krävde 157 dödsoffer.

Vad som orsakade kraschen är ännu inte färdigutrett. Men då det finns tecken på likheter med dödskraschen med ett annat Max8-plan i havet utanför Indonesien i slutet av oktober dröjde det inte länge förrän luftfartsmyndigheter runtom i världen förbjöd flygbolag att använda modellen.

För Norwegian innebär detta att 18 Max8-plan, som ingår i flygbolagets flotta på totalt 160 plan, just nu inte kan användas.

ANNONS