Postnord inför högtrycket: "Vi är förberedda"

De så kallade Kinapaketen ligger fortfarande på en låg nivå i jämförelse med volymerna för ett år sedan. Peter Hesslin på Postnord förväntar sig ingen dramatisk ökning under den intensiva period som startar i och med Black Friday.

ANNONS
|

Leveranstiderna har förbättrats sedan kaoset i mars då Postnord införde en avgift om 75 kronor för alla försändelser från länder utanför EU.

- Det råder det inga tvivel om, även om det inte är helt felfritt på grund av att det är mycket manuellt arbete, säger Peter Hesslin, chef för Solutions på Postnord Sverige.

Efter att avgiften infördes minskade antalet försändelser från tredje land radikalt, från cirka 100000 till 10000 paket per dag. Därefter har volymerna ökat successivt – men ligger fortfarande nere på en fjärdedel i jämförelse med för ett år sedan.

ANNONS

Intensiv period väntar

Det gör att Peter Hesslin känner sig trygg inför den intensiva period som väntar veckorna efter Black Friday, shopping- och readagen som infaller den 23 november.

- Jag tror inte att det kommer att vara någon dramatisk ökning från tredje land, och även om det skulle öka med hundra procent så kommer vi att klara det eftersom vi redan är på så pass låga nivåer, säger han.

Det var i samband med att momsreglerna skärptes som Postnord införde avgiften.

Tidigare var det privatpersoners ansvar att deklarera moms för varor under 200 kronor, men då Tullverket beslutade att det nu skulle ligga på Postnords bord så ökade den administrativa bördan som följd.

Hesslin tror att avgiften och det faktum att ingen nu slipper moms förändrat svenskarnas efterfrågan på billiga varor från Asien.

Dubbelt så dyrt

Försändelser därifrån har ett värde på i snitt 50–60 kronor, med moms och avgift blir det mer än dubbelt så dyrt.

- Att köpa kunna köpa någonting för 10–20 kronor med leverans inom en vecka och utan några extra avgifter, det är extremt lustfyllt, säger Hesslin.

ANNONS

- Men nu innebär det lite mer besvär, vilket tagit bort det där luststyrda beteendet, det är jag tämligen övertygad om.

Däremot tror han att paketen kan komma att öka igenom om Postnord ingår fler avtal liknande det med den amerikanska e-handelssajten Wish.

Sedan i somras är det Wish som hanterar momsen direkt vid köptillfället och Postnord har därför slopat den administrativa avgiften för försändelser därifrån.

- Wish har ökat sin försäljning sedan de implementerade det här i juni, om fler hänger på kan vi se ytterligare en ökning även om jag inte ser att det skulle ske med någon större dramatik, säger Hesslin.

TT

Fakta: Kina-avgiften

Enligt den nya tullagen från 2016 ska alla paket från tredje land beläggas med moms från första kronan – i normalfallet skatt på 25 procent av varans värde.

Tidigare har det varit privatpersoners ansvar att deklarera moms för varor under 200 kronor, det i enlighet med en praxis mellan Tullverket och Postnord.

Men då Tullverket beslutade att detta nu skulle bli Postnords ansvar så ökade den administrativa bördan som följd. Från och med den första mars i år skulle cirka 100000 paket om dagen hanteras manuellt varpå Postnord införde en administrativ avgift om 75 kronor för varor under 1500 kronor.

Det innebär att den som köper en vara för 100 kronor numer får betala 200 kronor, inklusive moms och administrativ avgift.

Eftersom volymerna med paket från tredje land minskat från 100000 om dagen till 25000 om dagen ser Postnord inga svårigheter med att kunna hantera den intensiva period som pågår veckorna efter Black Friday, som infaller den 23 november.

För att kunna hantera den större mängden paket inför Postnord dock en avgift på 4 kronor per försändelse mellan den 15 november och 31 december – oavsett om paketet kommer från ett EU-land, från Sverige eller ett tredje land.

Källa: Postnord

ANNONS