Scanias lastbilar har i många år tillverkats i Södertälje. Nu är bolaget via Traton åter på svenska börsen. Arkivbild.
Scanias lastbilar har i många år tillverkats i Södertälje. Nu är bolaget via Traton åter på svenska börsen. Arkivbild.

Scania återvänder till börsen

Det är ett positivt besked för Stockholmsbörsen att tyska fordonsjätten Volkswagen börsnoterar Traton, där lastbilsmärket Scania ingår. Det anser sparekonomen Joakim Bornold vid Söderberg & partners.

ANNONS
|

- Det är förstås kul att en svensk industriklenod kommer tillbaka till börsen, det var en stor besvikelse när Stockholmsbörsen tappade Scania 2014, säger han.

Volkswagen kommer redan "före sommarledigheten" att börsnotera Traton, uppger bolaget i ett pressmeddelande som Dagens industri citerar.

- Stockholmsbörsen är ingen stor börs internationellt, därför är det viktigt att locka de stora industribolagen. Det är viktigt att vi har en stark lokal börs där vi kan investera, säger Joakim Bornold som tror att många svenska pensionsförvaltare kommer att bli aktieägare.

ANNONS

Noteringsplanerna avbröts i mars, men i fredags rapporterade Reuters att Volkswagen hade ändrat sig igen. Och nu sker alltså noteringen inom kort. Aktien noteras både i Stockholm och i Frankfurt.

- Börsnoteringen visar att Scania är den tunga biten i bolaget, det betyder att Scania har klarat sig bra sedan de blev uppköpta.

- Det svarta fåret är MAN, den tyska fordonstillverkaren som man har med sig i paketet. De har det betydligt tuffare och lägre marginaler, säger Bornold.

TT

Fakta: När Scania avnoterades från börsen

Volkswagen, som redan ägde cirka två tredjedelar av aktierna i Scania, lade i februari 2014 ett bud på de resterande aktierna i bolaget på 200 kronor per aktie. Villkoret för affären var att VW skulle komma upp i ett 90-procentigt ägande.

Budtiden gick ut 25 april samma år, men motståndet bland flera av de större aktieägarna, framför allt flera svenska pensionsbolag, var stort och Volkswagen hade kommit upp i 88,25 procent av aktierna när budtiden gick ut.

Volkswagen förlängde den 30 april budtiden till 16 maj.

13 maj 2014 meddelade Alecta, med 2,04 procents ägande, att man bestämt sig för att sälja. Volkswagen kom då upp i 90,47 procent av ägandet och kunde meddela att villkoren för budet uppfyllts.

Kvarvarande aktieägare kunde lämna in sina aktier fram till den 16 maj. Därefter begärde Volkswagen tvångsinlösen av resten av aktierna samt verkade för att Scania skulle avnoteras från Stockholmsbörsen.

ANNONS