Skidorter söker arbetskraft i hård konkurrens

Svenska skidorter letar efter arbetskraft inför vintersäsongen – men konkurrensen hårdnar.

ANNONS
|

Fjolårets vinter var ett rekordår och svenska skidorter växer så det knakar. I år väntas investeringar på över 300 miljoner kronor.

Men inga skidorter skulle kunna växa – eller ens hållas i gång – utan de hundratals säsongsjobbare som kommer dit varje år.

Berätta fördelen

Många lediga jobb är bland annat som skidlärare, liftskötare, receptionist och inom hotell- och restaurangnäringen. Konkurrensen var hård i fjol och väntas hårdna i år med anledning av mindre kullar som går ut gymnasiet, konkurrens av utländska skidorter samt låg arbetslöshet i hela landet.

- Utmaningen är att Sverige överlag går väldigt bra ekonomiskt. Många rycker i samma personer. Orterna måste berätta fördelen med att jobba säsong. Varför ska jag göra det när jag kan välja att jobba hemma? säger Catharina Utanskog, branschstrateg på Arbetsförmedlingen.

ANNONS

Skälen som ofta lyfts fram är att säsongsjobbarna möts i en gemenskap, får ett nytt socialt nätverk, möjlighet att utöva mycket vintersport och får jobba med människor som firar sin semester.

På måndag anordnar Arbetsförmedlingen en fjällmässa i Göteborg i syfte att locka arbetskraft. Mässan fortsätter därefter till Stockholm och Åre.

Mycket personlighet

En person som tog ett beslut att åka och säsongsjobba säsongen 2007/2008 var Oscar Fagerström. Han lämnade in ett CV och blev skidlärare i Branäs.

- Jag älskade att åka skidor och gör det fortfarande. Jag ville ha ett jobb där jag kunde åka så mycket skidor som möjligt, säger han.

Han kom tillbaka åren därpå och steg för steg fick han mer ansvarsområden. I dag är 29-åringen skidområdeschef för hela Branäsgruppen och vill framhålla karriärmöjligheterna som finns i ett säsongsjobb.

Enligt Arbetsförmedlingens Catharina Utanskog lägger rekryterarna ofta stort fokus på den sökandes personlighet, vilket är unikt för besöksnäringen. Oscar Fagerström framhåller en specifik egenskap.

- Det finns ofta ett driv och en entusiasm hos personerna som kommer hit. Man har ändå sökt ett jobb som inte är där man bor, säger han.

ANNONS
TT

Fakta: Skidorterna växer

Förra säsongen upplevde fjällnäringen mycket snö och jämn temperatur.

Enligt Svenska skidanläggningarnas organisation (Slao) gav det en rekordvinter med sålda liftkort för 1,7 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med året innan.

Antalet skidåkardagar för de 50 mest besökta anläggningarna ökade med 10 procent.

Förra säsongen investerade skidanläggningarna totalt 275 miljoner kronor. Kommande säsong väntas orterna investera ytterligare för 340 miljoner kronor.

Källa: Slao.

ANNONS