Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kinnevik, med vd Georgi Ganev, redovisar bokslut. Arkivbild.

Tummen upp för Kinneviks Mathem-satsning

Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik, hårt pressad av portföljbolaget Zalandos motvind, får tummen upp på börsen efter bokslutet för 2018. Storsatsningen på livsmedelssajten Mathem.se välkomnas av marknaden.

Kinnevik-aktien stiger 1,6 procent efter beskedet om att Kinnevik köper 38 procent av Mathem.se för 900 miljoner kronor.

- De har ju även satsat pengar i Norges största onlinebutik för mat, Kolonial.no, säger Markus Gustafsson, analytiker på aktiemäklaren Kepler Cheuvreux.

Gustafsson tror att kurslyftet för Kinnevik i första hand hänger ihop med att portföljbolaget Zalando lyfter på börsen. Men han ser samtidigt stordriftsfördelar i en nordisk livsmedelsaffär, som kan göra det enklare att få lönsamhet i de förlusttyngda matbutikerna på nätet. I detta skulle logistikbolaget Budbee också kunna spela en roll.

Störst inte alltid bäst

Kinneviks Mathem-satsning består av en halv miljard som går till köp av befintliga Mathem-aktier. För resterande 400 miljoner får Kinnevik nyemitterade Mathem-aktier.

- Självklart måste man vara ödmjuk inför stora konkurrenter och inköpsfördelar de har. Men i skiftet, när det kommer till förändring av kundbeteende, är det inte alltid den som är störst som har bäst förutsättningar, säger Kinnevik-chefen Georgi Ganev om satsningen.

Mathem-affären görs efter en jobbig höst för Kinnevik. På ett halvår, präglat av hård motvind för stora portföljbolag som den nätbaserade modekedjan Zalando, har Kinnevik-aktien tappat en dryg fjärdedel av sitt värde.

- Zalando har haft en tuff period på marknaden och i och med att vi är största ägaren i Zalando och det är en stor del av vår portfölj påverkas även vi, säger Ganev.

Värdet på onoterade innehav i onlinesektorn, som Global Fashion Group, skrivs också ned på grund av den svaga marknadsutvecklingen.

- Sektorn präglas av att allt fler personer köper saker online allt oftare, säger Ganev.

En sektorutmaning

Denna trend har tryckt ned snittstorleken på en köporder online, vilket innebär att kostnaden för den värdekedja som onlinebutikerna har byggt upp måste spridas ut på mindre beställningar, enligt Ganev.

- Det här är en sektorutmaning och på något sätt måste inte bara Zalando utan alla bolag i sektorn hantera den här utmaningen, säger han.

- På lång sikt är vi trygga med att de har rätt plattform, men det här är en utmaning man måste hantera, tillägger han.

Hösten har samtidigt präglats av stora strukturförändringar i portföljen, där MTG delats ut till ägarna och Comhem har slukats av det börsnoterade portföljbolaget Tele2. Ovanpå det har beskedet att Christina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse tryckt ned aktien.

Högsta rabatten på 4–5 år

Sammanlagt föll substansvärdet på Kinneviks tillgångar till 70,5 miljarder vid årsskiftet, ned från 90,6 miljarder ett år tidigare. Men Kinnevik-aktien har tappat ännu mer, vilket har pressat upp den så kallade substansrabatten i Kinnevik till 19 procent, från 9 procent i somras.

- Det är den högsta substansrabatten på 4–5 år, säger Gustafsson på Kepler Cheuvreux.

Substansrabatten speglar den rabatt du får när du köper en Kinnevik-aktie jämfört med värdet på de tillgångar som ingår i Kinneviks portföljbolag.

Som en jämförelse ligger Kinneviks treårssnitt vad gäller substansrabatten på 14 procent.