Volkswagen inför rätta för "dieselgate"

Världens största biltillverkare Volkswagen möter förargade aktieägare i vad som är den första omfattande rättegången i Tyskland kopplad till utsläppsskandalen 2015.

ANNONS
|

Tusentals aktieägare kräver sammanlagt omkring 9 miljarder euro i skadestånd av Volkswagen. Processen i den regionala domstolen i Braunschweig är den första omfattande rättegången kopplad till utsläppsskandalen i Tyskland sedan fordonsjätten ertappats med att ha manipulerat utsläppsnivåer i miljontals dieselfordon.

"Borde informerat kapitalmarknaden"

Aktieägarna hävdar, i motsats till Volkswagen, att VW:s ledning kände till det omfattande fusket och därmed undanhållit viktig information från bolagets delägare.

När "dieselgate" briserade föll nämligen fordonsjättens aktie med omkring 40 procent, en mycket kostsam affär för investerare då miljardbelopp från börsvärdet raderades.

- Volkswagen borde ha informerat kapitalmarknaden om fusket och riskerna som det medförde, säger Investmentfonden Dekas advokat Andreas Tilp inför domstolen i Braunschweig.

ANNONS

Investmentfonds fall prövas

Den regionala domstolen i Braunschweig har valt att pröva investmentfonden Dekas fall, vilken får stå som exempel för samtliga aktieägare.

I sitt öppningsanförande på måndagen sade domaren Christian Jäde att på grund av preskriptionstider kommer rättegången bara att bara att ta upp en del av kraven. Någon siffra angav Jäde inte, men Tilp gissar att det för hans uppdragsgivares del är 2 av 5 miljarder som fortfarande omfattas.

Hittills har Volkswagen fått hosta upp gigantiska 27 miljarder euro i böter, juridiska omkostnader samt återköp- och återkallningsprogram. Och i USA rapporteras företaget ha tusentals dieselbilar, som i ett slag blivit olagliga och värdelösa, på "bilkyrkogårdar".

I strålkastarljuset står Volkswagens tidigare vd Martin Winterkorn som redan åtalats i USA, anklagad för att ha försökt tysta ner utsläppsfusket. 71-åringen är inte gripen, men rättsprocesserna i USA gör att han enligt tyska medier nu håller en mycket låg profil och troligen inte vågar lämna Tyskland, av rädsla för att då bli utlämnad till USA.

Ännu värre har det gått för Audis vd Rupert Stadler, som sedan i juni sitter fängslad i Tyskland för att inte undanröja bevis för sitt företags roll i "dieselgate".

TT
ANNONS