I mars steg Volvo Cars försäljning globalt med 10,3 procent, jämfört med samma månad förra året. Ökningen var störst i USA, nästan 54 procent.
Under första kvartalet som helhet var ökningen världen över 14,1 procent. Där ingår ett plus på 49 procent i USA, och på 23 procent i Kina.
- En väldigt bra start på året, som pekar i den riktning vi tror. Mot ett nytt rekordår, säger Johan Larsson, presstalesperson på Volvo Cars.
Den Kinaägda biltillverkaren med huvudkontor i Göteborg har noterat försäljningsrekord de fyra senaste åren. I fjol såldes nästan 572 000 Volvobilar.
Ett uttalat mål är att sälja 800 000 bilar 2020. Om det ska uppnås, bör försäljningen helst växa varje år. I år har drygt 147 000 bilar sålts hittills.
Mest slående är den kraftiga uppgången i USA, där Volvos försäljning minskade 2017. De nya suv-modellerna XC 60 och XC 40 har startat bra där, samtidigt som den större och lite äldre XC 90 också ökar och är Volvos mest säljande modell i USA.