BILDALBUM: Kära återseenden på Saab-jubileum

Det är nu 30 år sedan Saab 9000 presenterades, en bil som satte en helt ny standard i många avseenden. På onsdagen samlades många av dem som var med under utvecklingen för att minnas och dela anekdoter.

ANNONS
|

Utrymme, säkerhet och komfort, det var egenskaper som utmärkte den nya Saab 9000 som lanserades 1984. Så när bilen nu firar 30-årsjubileum tog Saab bilmuseum tillfället i akt att sammanföra tekniker, ingenjörer, designers, med flera som arbetade med att utveckla modellen.

Dagen till ära står några bilar av modell 9000 parkerade utanför museet. Stig- Göran Larsson och Olle Granlund som var kollegor på tiden då det begav sig, hukar under motorhuven på en av bilarna och studerar motorn.

– När man kör en 9000 from time to time blir man fortfarande förvånad över vilken bra bil det är, säger Olle Granlund, som jobbade med att utveckla motorn.

ANNONS

För Olle Granlund och hans kollegor innebär dagen många kära återseenden.

– Det känns jätteroligt att få träffa alla gamla kollegor, det väcker minnen till liv.

Saab 9000 var på många sätt en nystart för Saab. Men utvecklingen av en ny bil var även på den tiden oerhört kostsam, vilket gjorde att man letade efter en samarbetspartner. Det landade i ett samarbete med Fiat som hade både Alfa Romeo och Lancia under sig.

– Bottenplattan tog man fram tillsammans med Fiat Lancia, och då fick man träffa Italienare och se hur de jobbade. För mig var det en väldig utmaning att jobba med en helt ny bil, säger Granlund.

Eva Östling jobbade som sekreterare och administratör, och är den enda kvinnliga representanten på plats. Även hon minns samarbetet med Italienarna som inte alltid var helt enkelt.

– Det var jobbigt i början, många pratade lite engelska, vilket innebar att vi fick lära oss italienska.

Dagen fortsätter med en föreläsning med Gunnar Larsson som var teknisk direktör och projektledaren Rolf Sarsten. Det är tydligt att samtliga närvarande har mycket att prata om. En timmes planerad föreläsning sträcker ut sig till två.

– Vi hade hela tiden målsättningen att göra den bästa bilen, och vi hade i princip inga restriktioner vad gäller design och teknik, förklarar Sarsten.

ANNONS

Sammantaget lades det ner cirka två miljoner utvecklingstimmar på den nya Saaben, som vid lanseringen bland annat lovordades för sin utmärka komfort. Björn Envall, som jobbade med form och inredning, förklarar varför.

– Vi tog in Dux-ägarna som fick lära oss att göra sätena komfortabla. Det är Dux fjädrar i de här, säger han och pekar på de mjuka skinnklädda sätena i en av bilarna.

– Tyvärr byttes det senare ut mot skumgummi.

ANNONS