Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Nu har Skatteverkets e-tjänst öppnat för den som ska deklarera digitalt. Bild: STEFAN GUSTAVSSON / SvD / TT

Deklarera 2020: Stor guide med alla datum

Nu har Skatteverkets e-tjänst öppnat, vilket betyder att det nu är möjligt att deklarera digitalt. De med digital brevlåda ska redan ha fått sin deklaration, och även den som väntar på pappersdeklarationen kan hålla utkik i den fysiska brevlådan snart.
Här är allt du behöver veta och datumen du behöver ha koll på för att göra processen så smidig som möjligt.

Om du skaffade digital brevlåda innan den 27 februari bör du ha fått deklarationen digitalt någon gång mellan den 4 och 11 mars. Om du inte har digital brevlåda, eller om du skaffade det senare än så, kommer pappersdeklarationen någon gång mellan den 13 mars och den 15 april.

Från och med i tisdags, 17 mars, kan man deklarera digitalt. Fler än någonsin, 3,6 miljoner personer, har i år fått sina deklarationer i en digital brevlåda. Men även de som fått dem på papper kan välja att deklarera digitalt.

Sista datumet att deklarera är den 4 maj.

Vem ska deklarera?

Oftast vet man att man ska deklarera för att man har fått en deklarationsblankett. Om du inte har fått någon kan du logga in på Skatteverkets hemsida för att se om deklarationen har postats till dig.

I vissa fall ska även den som inte fått en deklaration skickad till sig deklarera. Det kan man läsa om på Skatteverkets hemsida.

Så deklarerar du

En nyhet i år är att det inte skickas ut kontrolluppgifter på lön och pension. Arbetsgivare rapporterar numera in uppgifter om löner månadsvis till Skatteverket.

Många uppgifter är redan förtryckta i deklarationen, till exempel uppgifter om investeringssparkonton (ISK-konton), räntor, fondförsäljningar och gåvor till ideella organisationer. Det är återigen möjligt att få skattereduktion för gåvor.

Om någon uppgift i deklarationen är fel eller saknas ska du kontakta den som lämnat uppgiften, exempelvis arbetsgivaren eller banken, så att de kan rätta till det.

Om Skatteverket saknar någon uppgift kommer de att kontakta dig.

Om man ska göra någon ändring eller tillägg i deklarationen kan man göra det i e-tjänsten eller på papper. Om alla förifyllda uppgifter stämmer kan man godkänna deklarationen i Skatteverkets app, eller genom att ringa eller sms:a.

Så får du pengarna

Skicka in deklarationen innan sista datumet. Något som många missar, särskilt grupper som deklarerar för första gången, är att anmäla ett konto till Skatteverket som man vill ha in pengarna på.

Man kan anmäla ett konto på Mina Sidor på Skatteverkets hemsida, i appen eller i samband med att man deklarerar.

Så betalar du kvarskatt

Den som ska betala skatt får ett så kallat slutskattebesked där sista datum för att betala står. De flesta får sitt slutskattebesked i augusti. Då har man 90 dagar på sig att betala in pengarna. Man kan också betala sin kvarskatt när som helst innan dess.

Man kan välja att betala in pengarna med Swish eller bankgiro. Med Swish kan man betala högst 15 000 kronor per dag.

Datumen att hålla koll på inför deklarationen

17 mars: Deklarationen öppnar.

31 mars: Skicka in deklarationen senast då för att få skatteåterbäringen på kontot mellan den 9 och 11 april. Men då gäller att man inte har gjort några ändringar eller tillägg, utan bara godkänt deklarationen rakt av.

4 maj: Sista datumet för att deklarera. Om du skickar in deklarationen efter den 31 mars, men innan den 4 maj, kommer den eventuella återbäringen mellan 9 och 12 juni.

15 juni: Den som får hjälp av redovisningsbyrå och deklarerar senast den 15 juni kan räkna med att få pengarna på kontot mellan den 4 och 7 augusti.

12 november: Sista datumet att betala in eventuell restskatt.

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här.

Senaste bostadsköpen i TTELA:s område hittar du här.