Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/5

Fler fixar själva i hemmet

Antalet hemmafixare ökar konstant. Lindvedens bygg­varuhus utanför Trollhättan märker av detta. De ökade sin omsättning med hela 60 procent under 2015.

Ungefär 80 procent av Lindvedens kunder är hemmasnickare, resten är yrkesmän.

– Vi är en traditionell bygg­handel, där kunderna till exempel kan få hjälp med att såga till plankor, säger Jörgen Ohlsson.

Han äger företaget tillsammans med sin far Benny och bröderna Jimmy och Stefan. Sammanlagt arbetar fem personer i företaget.
– Kunderna går inte härifrån utan att veta hur man ska göra, ­säger Stefan.

1961 startade hans farfar företaget. De stora kedjorna har köpt upp flera byggvaruhus men fram till 2014 var Lindvedens byggvaruhus inte knuta till någon kedja.
– Då gick vi med i Bolist vilket innebar en stor breddning av vårt sortiment. Dessutom får vi hjälp med kampanjer och tio utskick per år. De har en helt annan marknadsföring än vad vi själva kunde ha tidigare, säger Stefan Ohlsson.

Intresset för att själv bygga om och till sitt hem har ökat rejält de senaste åren. Stefan och Jörgen tror sig veta vad det beror på.
– Det är en Martin Timell-effekt. Och alla andra tv-program om hemmasnickare och ombyggnationer av hus.

Kunderna som kommer in har väldigt olika projekt på gång.
– Det är allt från renovering till tillbyggnader. Att bygga altaner är vanligt men även garage och byta fasad, säger Jörgen Ohlsson.
Kunderna består av såväl kvinnor som män.

– När det gäller ålder är det hela spannet från 20 år och uppåt. Allt från den som köpt sin första lägenhet till den som kommer in och har varit kund här i 50 år, säger Stefan Ohlsson.
Genom att tillhöra Bolist så har även kunderna börjat köpa mer maskiner på byggvaruhuset.

– Vi har färg, tapeter, ja i princip allting. Det viktigaste för framgången är ändå personlig service men vi har även börjat med lördagsöppet, säger Jörgen Ohlsson.
Januari och februari är låg­säsong, men till våren kommer försäljningen igång ordentligt. Även resultatet från 2016 visar på en fortsatt uppgång, även om den inte matchar året innan.

– Det är goda tider och det märks över hela branschen. Vi har även utkörning och kör till exempel dagligen till Lilla Edet, men även en del ut till kusten och mot Grästorp, säger Stefan Ohlsson.

 

Läs hela Näringsbilagan här