Fler tjejer än killar startar företag efter UF

Emelie Kastberg och Linnea Jensen fann varandra på Folkuniversitetet i Trollhättan. Efter att ha startat med ett UF-företag under studietiden har de nu ett gemensamt handelsbolag.

ANNONS
|

Det är full fart. Några barn sitter och väntar i ett rum utanför, äter några kakor och bullar. I en litet rum som är klätt i svart, med två stora ljusskärmar sitter Ludwig Henrixon, ett av 30 barn som denna eftermiddag är med i filminspelningen. – Vi gör detta på uppdrag av en kund som ska lansera en ny programvara. När ett barn sitter framför dator, tablet eller smartphone och får sexuella förslag så får föräldrarna ett meddelande via sms, email eller app säger Linnea Jensen. Hon är från Mellerud och Emelie är från Surte. Där har de under ett års tid fått tillgång till lokaler på ett kontorshotell. Tidigare under sommaren har de även fått vara två månader i Kosice i Slovakien. För att ge unga kreativa entreprenörer möjligheter att utvecklas är näringslivsenheten i Ale kommun partner i det europeiska projektet Excite som gjorde resan möjlig. – Vi har lärt oss jättemycket under denna resa, säger Emelie Kastberg. Filmning är en hobby för dem båda, som numera växt till ett företag och inkomstkälla. – När vi hade UF-företaget gick det bra och vi märkte att vi kunde göra skillnad. Alltio produktion – vi får din ide att synas! står det på företagets hemsida men de två tjejerna vill mer än så. – Vi vill förändra reklambranschen, säger Linnea Jensen. – Vi kämpar emot kvinnoförtrycket i reklam, de sexistiska normerna och den nakenhet som idag säljer. Reklamen har så stor påverkan på folk. Jag minns när jag själv var tio, femton år och funderade på hur jag såg ut, säger Emelie Kastberg. – Reklamen påverkar dig och vi vill påverka reklamen, slår Linnea fast. De reklamfilmer som företaget gör bygger på storytelling metoden. Barnen som läser in sina citat berättar med hjärtat med mycket känslor och tittar in i kameran som filmar. Emelie och Linnea stöttar och gör tummen upp när replikerna sitter, i bland efter ett par omtagningar. Eftermiddagen övergår till kväll och under en kort paus mellan två tagningar berättar tjejerna att de idag arbetar halvtid på företaget. – Det var inte länge sedan vi startade och på sikt är vårt mål att vara det reklamföretaget som satte start förförändring, säger Linnea Jensen. Kvällen går vidare och nästa barn, en flicka, väntar på att sätta sig på stolen bakom studielamporna och läsa sina repliker in i kameran med stor upplevelse.

ANNONS

ANNONS