Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/8

Geely kan skapa tusentals nya jobb - i hela Sverige

Geelys storsatsning på Lindholmen kan ge tusentals nya jobb - i Västra Götaland och hela Sverige. – Ett nytt jobb i fordonsindustrin skapar ytterligare två och ett halvt jobb i andra branscher, runt om i hela landet, säger Peter Warda, analytiker på Business Region Göteborg.

Det är BRG och Västra Götalandsregionen, som i en färsk rapport, jämför spridningseffekten för två just nu glödheta branscher - fordonsindustrin och byggindustrin. Slutsatsen är att spridningseffekten är betydligt högre när fordonsindustrin expanderar. Eftersom industrin är så förädlad, och behöver hjälp av så många underleverantörer, ger varje ny tjänst där också så kallade spridningseffekter i alla andra branscher.

Även om vi ännu inte vet exakt vilken slags kompetens Geely vill anställa i Göteborg, kan satsningen därmed ge nya jobb som ökar efterfrågan på en rad insatser inom fordonsindustrin - men också behovet av exempelvis förskolelärare, transporttjänster, kockar och serveringspersonal. 

Så många jobb hamnar i regionen

– Om exempelvis Volvo går ut och anställer 500 nya ingenjörer i Göteborg, skapas det enligt vår modell ytterligare 1 220 nya jobb. En tredjedel av de jobben väntas hamna i olika branscher i Västra Götaland, medan resten skapas i övriga landet. Fordonsindustrin är unik på det viset. Jämfört med byggindustrin är spridningseffekterna, multiplikatorerna, nästan dubbelt så stora i fordonsbranschen. De spiller också över på fler olika branscher, säger Peter Warda.

LÄS MER: Geely bygger jätte-center på Lindholmen

Varje ny ingenjör som får jobb betyder ju ytterligare en person som behöver använda it-tjänster, äta på lunchrestaurangen och ta bussen till och från jobbet till exempel.

– Ju fler som har jobb, desto större sysselsättning skapas även i andra branscher. Den som erbjuder exempelvis it-tjänsterna behöver inte heller sitta i Göteborg, de kan lika gärna levereras från ett kontor i Stockholm, säger Peter Warda.

Många behöver fordonsindustrin

Sambandet gäller naturligtvis också om de stora fordonstillverkarna måste avskeda människor, som under finanskrisen 2008/2009. Innan massvarslen arbetade totalt runt 46 000 personer inom den västsvenska fordonsindustrin, enligt siffror från Vinnova. Nu är de 40 000 personer, berättar Peter Warda.

– Men jag skulle ändå säga att fordonsindustrin sysselsätter fler idag - jobben är bara utspridda på ett annat sätt. Vi ser till exempel en stor ökning av teknik-konsulter i regionen och vi vet att många av dem levererar tjänster till fordonsindustrin. I statistiken räknas de däremot inte som anställda inom fordonsindustrin, även om deras sysselsättning har koppling dit, säger han.

Tuff konkurrens om ingenjörerna

Fredrik Sidahl, vd för Fordonkomponentgruppen, FKG, framhäver också satsningens betydelse för Göteborgs varumärke.

- Det här stärker naturligtvis bilden av hela Sverige och Göteborg som ett center för fordonsutveckling. Det betyder däremot inte så många nya jobb för underleverantörerna - för det behövs en ny fabrik. Istället riskerar konkurrensen om ingenjörer att bli ännu tuffare i regionen. Det är oron – för jag vet hur svårt det är att hitta rätt personer idag, säger han.

För att fler ingenjörer, både från Sverige och andra länder, ska söka sig till Göteborg, tror han att det behövs ännu bättre kommunikationer till grannkommunerna – och ännu större byggen av bostäder.

- Det måste fixas snabbt, för att säkra ingenjörskompetensen i regionen. Det är redan idag väldigt svårt för dem som flyttar hit att hitta en bostad, säger Fredrik Sidahl.

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här.

Senaste bostadsköpen i TTELA:s område hittar du här.