Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Här är påskgodiset vi helst stoppar i oss

Normalt sett säljer det hyfsat, men under påsken går det som smör – eller ska vi säga choklad – i solsken. Här är de fyra godisbitarna som ökar allra mest under den godisintensiva helgen.

Trenden visar att försäljningen av godis ökar markant mellan åren, medan till exempel äggförsäljningen gick ned lite i fjol. Svensk Handels statistik visar att godisförsäljningen under årets påskhelg kommer att öka med 350 miljoner kronor, vilket är en kraftigare ökning än tidigare år.

Men det finns några godsaker som är mer populära än andra att ha i ägget. Här nedan märks de godiskategorier som ökade allra mest i fjol, enligt Svensk Handel och undersökningsföretaget Nielsen. Och det är tydligt att choklad i alla dess former är mycket populärt.

Chokladfigurer

En mycket vanlig kategori under påskveckan. Chokladtillverkarna byter julens tomteform mot en påskhare och simsalabim lockas barn – och en och annan vuxen – att köpa chokladfiguren. I fjol sålde denna godiskategori för 18,9 miljoner kronor, jämfört med 2,1 miljoner en normal vecka. Det motsvarar en ökning på 880 procent. BILD: Bertil Ericson/TT

Chokladdragéer

Denna kategori är den allra största sett till omsättning under påskveckan – svenskarna köpte dessa ofta äggformade chokladbitar med överdrag för 26,5 miljoner kronor ifjol. Det motsvarar en ökning med 282 procent mot en normal vecka. BILD: Tomas Oneborg/SvD/TT

Tablettaskar (barnaskar)

Tabletter är kanske en inte lika given kategori, men många barn vill tydligen ha detta godis i äggen. I varje fall ökar askarna försäljningen med 218 procent under påsken jämfört med normalveckan. Sedan omsätter godiset väsentligt mindre än chokladgodis – en miljon kronor under påskveckan. BILD: Janerik Henriksson/Scanpix

Chokladpraliner

Pralinerna ökar också kraftigt under påskveckan, och det säljs chokladpraliner för hela 24,8 miljoner kronor. Eftersom vi köper praliner även andra veckor än under påsken så är ökningen inte fullt lika kraftig som chokladfigurer eller -dragéer, men försäljningen ökar ändå med 172 procent. BILD: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT