Jeroens svetsteknik kan hjälpa bilindustrin

Av alla orter i Europa valde Jeroen De Backer från Belgien att studera och forska i Trollhättan. Varför? Saab, så klart. Nu kan hans forskning hjälpa bilindustrin.

ANNONS
|

Jeroen De Backer tar fram en aluminiumplatta för att visa resultatet av sin forskning när vi träffar honom på högskolans lokaler på Innovatum. Siluetten av en i Trollhättan mycket känd bilmodell avtecknar sig, gjord med vad som på svenska kallas friktionsomrörningssvetsning och på forskningsspråket engelska heter ”friction stir welding”. Processen har lägre energiförbrukning än vanlig svetsning och gör det möjligt att foga samman helt olika material, som till exempel stål med aluminium.

– Den här tekniken förändrar inte aluminiumlegeringarnas egenskaper, vilket ger starkare fogar, säger De Backer som lärt sig flytande svenska.

En mycket konkret tillämpning av forskningen, där dåvarande Saab, Volvo Aero och Esab samt statliga Vinnova varit finansiärer, är hur man kan använda svetstekniken i 9-3-modellens huv i stället för att använda nitar. Och resultatet av fem års forskning ligger nu framför honom på högskolans kontor på Innovatum – en doktorsavhandling han ska försvara senare i april.

ANNONS

Att han som student från Belgien fick för sig att överhuvudtaget komma till Trollhättan har sin förklaring i bilföretaget på Stallbacka.

– När vi läste vid högskolan i Gent föreslog min kompis att vi skulle göra vårt ex-jobb utomlands, då förklarade jag att jag ville att vi skulle åka till högskolan där Saab finns, säger Jeroen.

Gent är ju annars känt för att ha en Volvo-fabrik, men det där är inget som lockade honom.

– Saab är ett premiummärke i Belgien. Mina föräldrar har också kört Saab.

2009 sökte de och blev antagna till högskolan, för att fortsätta studier och examensarbeten. För alla som känner till Saabs nutidshistoria så var 2009 det året då företaget gick från ett antal år av kriser till en mycket djup kris som hotade bilmärkets existens – i slutet av året förklarade ägaren GM att man skulle lägga ned det svenska märket. Men forskningsprojektet som Jeroen De Backer var inblandad i löpte på ändå. Men som Saab-entusiast så upplevde han ändå känslomässigt den vådliga resan för företaget – han håller för hjärtat för att illustrera sin relation till bilmärket.

För Trollhättan och vårt område kan man konstatera att intresset för bilmärket är en vinst – en ung, begåvad student bidrar med viktig forskning för den lokala högskolan. Att forskningen har en tydlig kommersiell nytta framgår av att 26-åringen nyligen bildat bolag tillsammans med högskoleprofessorn Per Nylén.

ANNONS

– Vi har tagit patent på en ny mätmetod som handlar om temperaturstyrning, som kan vara intressant för industrin.

Aktuell som: Disputerar med avhandlingen Feedback control of robotic friction stir welding.

Ålder: 26 år.

Bakgrund: Från Dendermonde, Belgien.

Intressen: Saab, mountainbike och resor.

ANNONS