Jobb flyttas från Montreal till Trollhättan

Siemens har köpt den del av Rolls- Royce som tillverkar industriella gasturbiner.  Tillverkningen kommer för vissa komponenter förläggas i Trollhättan, vilket på sikt även kommer att innebära nya jobb.

ANNONS
|

Två år har redan gått av ett projekt, som sker under cirka fem års tid. – Rolls-Royce hade tillverkningen av turbinerna i sina flygfabriker, framförallt i England, säger Kim Halvorsen, platschef för Siemens Industrial Turbomachinery AB i Trollhättan. – För oss blir det nya produkter. Det är väldigt roligt att vi fått detta just hit till Trollhättan. Den nya turbinen är en så kallad flygderivat gasturbin, med tydliga drag från flygbranschen. Arbetet som nu pågår innebär en utvecklingsfas inför tillverkningen av de nya komponenterna. – Det är kul att de flyttar jobb hit, trots att vi tillhör Siemens så är vi konkurrensutsatta och får inte ­sådana här uppdrag av sig självt, säger Kim Halvorsen. Han lyfter fram det arbete som pågår med ständiga förbättringar. – Det gäller att vara lyhörd och bli lite bättre varje dag. Då blir det mycket på sikt och det är nyckeln till framgång, säger platschefen. Han visar brännkammare som tillverkas i dag. De flesta går vidare till Siemens fabrik i Finspång, där gasturbinerna monteras ihop och sedan säljs över hela världen. Vid ett högt oljepris byggs det nya pipeline, och då finns en stor marknad för turbinerna. Cirka 70 procent av turbinerna används inom olje- ­eller gasindustrin. – Många kunder väntar i nuläget med investeringar på grund av det låga oljepriset, så det finns ett uppdämt behov för framtiden, säger Kim Halvorsen. En brännkammare är hjärtat i en gasturbin. Han visar några som håller på att tillverkas i fabriken. De största har en diameter på 2,5 meter. Att bygga en gasturbin tar upp till två år. – Kunderna kan acceptera ett år från det att ordern är lagd, så arbetet måste påbörjas innan beställningen är gjord. I slutet av 2013 minskade efterfrågan och Siemens i Trollhättan fick göra sig av med en tredjedel av personalen medräknat konsulter och en omstrukturering inleddes. Som minst var det 120 personer anställda men personalstyrkan har nu åter växt. – I dag är vi 165 personer inklusive konsluter. Mellan 25 och 30 procent är konsulter, vilket är ganska högt men det är en rekryteringsgrund för oss vilket gör oss till en attraktiv ­arbetsgivare. Den nya verksamheten som fabriken håller på att ta över från Rolls-Royce kommer också att innebära fler anställningar på sikt. – Det handlar bland annat om två helt nya brännkammare och på sikt innebär det anställningar även om det får effekt på volymen först 2019 till 2020. Det arbete som pågår nu är en utvecklingsfas där mycket sker genom konsulter på tekniksidan, ­säger Kim Halvorsen. Lokalerna där företaget finns börjar bli lite trånga och det finns tankar om expansion längre fram. Nu arbetar sex personer ständig natt och viss verksamhet sker med tvåskift. När Siemens drog ned på produktionen för några år sedan var det bara dagtid men nu har en uppväxling av produktionen startat under 2016.

ANNONS
ANNONS