Bilmärket MG:s helelektriska kompaktsuv ZS EV.
Bilmärket MG:s helelektriska kompaktsuv ZS EV. Bild: MG Motor Europe/TT

Kinesiska statens elbil toppar svenska listan

Ett bilmärke som ägs av kinesiska staten – i brittisk skrud – har på kort tid knäppt både Tesla och Volkswagen på näsan i kampen om förstaplatsen för nyregistrerade elbilar i Sverige. Branschanalytikern Hampus Engellau spår en framtid med flera kinesiska bilmärken i den svenska försäljningstoppen.

ANNONS

Elbilsförsäljningen har sakta men säkert börjat ta fart i Sverige med runt 8 700 nyregistreringar i juni, det vill säga knappt en fjärdedel av alla nyregistrerade bilar, enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Ny herre på täppan är kinesiska statens märke MG Motor med den nyligen lanserade kompaktsuven ZS EV, som till och med lyckades knipa andraplatsen för alla bilar i juni med sammanlagt 1 665 nyregistreringar.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, säger att det "var väntat" att Kina skulle försöka bli en internationell spelare på bilmarknaden genom att använda sig av just elbilar.

– Kina satsar stenhårt på elbilar eftersom det tar bort årtionden av försprång som väst har haft vad gäller konventionella drivlinor i fråga om effektivitet och bränsleförbrukning. Elbilsproduktion skapar en likvärdig spelplan för många tillverkare i den bemärkelsen att de kan köpa samma batterier och i princip samma elmotorer. Det är också en enklare produkt att montera ihop, säger Engellau.

ANNONS

"Total omstöpning"

MG var från början ett brittiskt bilmärke, men är nuförtiden ett kinesiskt märke sedan Nanjing Automobile köpte och gjorde om bolaget från grunden. Nanjing Automobile fusionerades senare med statliga SAIC Motor. All produktion sker i Kina. Hampus Engellau kallar det en "total omstöpning" av bilmärket.

– Innan uppköpet tillverkade MG småbilar och den sista produkten var en enklare sportbil. Här har de kinesiska bolagen bara tagit varumärket och utvecklat en helt annan bil än vad MG har gjort tidigare, säger Engellau.

MG:s ZS EV säljs till ett betydligt lägre pris än konkurrenterna, till viss del på grund av en betydligt kortare räckvidd. Prisnivån innebär att den är en av få elbilar som säljs inom det så kallade budgetsegmentet.

– Nästan alla elbilstillverkare har skjutit in sig på premiumsegmentet. Tesla är en premiumtillverkare rakt av, och Volvo har blivit mer av en premiumtillverkare under de senaste åtta–nio åren. Där har man med sin tydligaste elbilssatsning, Polestar 2, tagit fram en riktig lyxbil, säger Engellau.

Inget motstånd

Kinesiska bilar drogs tidigare med rykte om att inte vara lika säkra som bilar från andra länder, men har på sistone kommit ikapp. MG:s ZS EV fick fem stjärnor av oberoende NCAP, och är därmed lika krocksäker som andra elbilar på den svenska marknaden.

ANNONS

Engellau tror att det inte längre finns ett motstånd bland svenska konsumenter mot att köpa kinesiska bilmärken, och spår att flera stora kinesiska märken kommer att etablera sig på allvar i Sverige under kommande år.

– Vi kommer att få se kanske tre–fyra kinesiska biltillverkare som kommer att säljas i samma höga frekvens i västvärlden som de japanska spelarna. Det vi återser nu är lite samma sak som vi såg med de japanska biltillverkarna som etablerade sig i Sverige på 70-talet.

Fakta: MG ZS EV

Helelektrisk kompaktsuv från MG Motor som ägs av kinesiska statens bolag SAIC Motor.

Bilen har ett batteri på 44,5 kWh vilket ger en räckvidd på 263 kilometer (enligt oberoende mätcykeln WLTP). Snabbladdar till 80 procent på 40 minuter.

Säljs i Sverige från 340 000 kronor.

Källa: MG Motor

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS