Joachim Flodin: Krönika: Nervöst att köra den – det finns ju bara fem stycken

Redan i mitten av februari i fjol var vi bara en halvmeter från Nevs bil, Emily GT Electric, jag och fotograf Stefan Bennhage.
Då var projektet hemligt och bilen täckt av ett skynke inne på Nevs tekniska avdelning. Nu har vi fått se skönheten och även provkört den i centrala Trollhättan – inför nyfikna blickar.

ANNONS
|

När vi förra året fick följa med på en provtur med en självkörande Nevsbil, som bygger på Saab 9-3, hade två bilar täckts över med stora skynken. Nu har vi fått se en av dem och vi blev imponerade.

I utställningsbilen finns en flaska bubbel och två glas i baksätet. Det är gott om plats för benen och man sitter skönt. Under färd kanske man ska passa sig för att dricka bubbel i baksätet.

”Håll i dina kameror”, uppmanas fotograf Bennhage, medan projektledare Peter Dahl trycker gasen i botten på elbilen. Prestandan på denna demobil är 0 till 100 kilometer i timmen på 4,6 sekunder. Den tänkta producerade bilen ska ha ännu högre prestanda: 3,2 sekunder. Även räckvidden skulle då ökas från 30 mil till 60 på en laddning.

ANNONS

Accelerationen känns i magen, men bilen går oerhört mjukt och fint. Luftfjädring har jag inte åkt eller kört med sedan svärfars gamla Citroën CX för 35 år sedan. På den tiden fanns det inga fartgupp, men nu glider vi mjukt över de som finns på den nya infartsleden mot centrum, förbi Hjulkvarnelund.

Bilist stannar för att fotografera bilen

På TTELA:s gård byter vi förare och jag får ta över ratten. Jag har kört elbilar tidigare, men aldrig någon i denna prisklass och prestanda. Det är lite nervöst då det bara finns fem, och kanske aldrig kommer att finnas fler.

Bilen drar en del blickar till sig, och vid ett tillfälle stannar en bilist och släpper förbi oss, medan en av passagerarna inne i den bilen fotograferar eller filmar med sin mobilkamera.

Varför visar Nevs oss denna bil just nu? Dels är hela projektet till salu, vilket även deras självkörande taxi, Sango, är. För de 350 anställda, varav de flesta nu blivit uppsagda, är det också något att visa upp för sina blivande arbetsgivare – och vara stolta över.

Jämförs med Porsche och Tesla

När det gäller storleken jämför Nevs själva bilen med Tesla S, Porsche Panamera, BMW 8 Gran Coupé, Audi A7 och VW Arteon.

Emily GT Electric är en sportig bil och Nevs har tänkt ”Gran turismo”, GT, när det tagit fram bilen. Det italienska uttrycket innebär att bilen har gott om plats för fyra personer, inklusive deras bagage, för bekväma och snabba transporter med en känsla av lyx och hög prestanda. Något som passar in på Emily.

ANNONS

Nevs har funnits under drygt elva år innan företaget nyligen lades i viloläge och gjorde sig av med i stort sett all personal. Peter Dahl berättar under provkörningen att förutom Sango och Emily har de arbetat med ytterligare ett tiotal bilprojekt under åren och det kan mycket väl bli så att fler projekt visas upp så småningom.

Det märks att Peter Dahl är mycket stolt när han visar upp och berättar om bilen, och självklart vore det önskvärt om någon kunde ta över projektet så att bilarna blir mer än prototyper.

Jag är i alla fall glad över att jag har fått möjlighet att provköra en av dem.

LÄS MER:Så skapade Nevs elbilen Emily GT Electric på bara nio månader

LÄS MER:Följ med på en tur i Nevs självkörande bil

LÄS MER:Joachim Flodin: Vi får som första tidning provåka Nevs nya självkörande fordon

LÄS MER:Här provkörs Nevs hemliga elbilar Emily GT i Trollhättan

LÄS MER:Självkörande Sango invigde nya Hjulkvarnelundsvägen

comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS