Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Kraftigt ökad vinst för TTELA:s ägare

TTELA:s norska ägare Polaris Media går som tåget trots utmaningarna under pandemin. Förbättrade vinster och en växande affär syns också i västkustverksamheten Stampen Medias bokslut.

Viljan att betala för nyheter har vuxit under pandemin. Det visar TTELA:s norska huvudägare Polaris Media i sitt bokslut över coronaåret 2020. Det samma gäller för TTELA:s västsvenska Stampen Media.

LÄS MER: TTELA:s mediekoncern delas upp i två bolag

Rörelsevinsten i den svensk-norska verksamheten steg med hela 197 procent i det fjärde kvartalet till motsvarande 185 miljoner kronor. Det ska jämföras med ett positivt resultat på 62 miljoner under samma kvartal 2019. Förutom en stigande vinst pekade även intäkterna i mediakoncernen under kvartalet uppåt. Från motsvarande 908 miljoner kronor förra året till över en miljard i det fjärde kvartalet 2020.

Andra glädjeämnen för Polaris ledning under kvartalet var antalet nytillkomna digitala prenumeranter som ökade med 30 procent jämfört med förra året.

– Vi är mycket nöjda över att få rapportera en betydlig resultatsökning, både i det fjärde kvartalet och för helåret 2020. Koncernen uppnådde också en solid tillväxt i intäkter under det fjärde kvartalet, trots negativa effekter på annons- och tryckeriintäkter följt av covid-19, kommenterar Polaris Medias vd Per Axel Koch.

Siffrorna i det avslutande kvartalet återspeglas även i Polaris Medias helår. På totalen ökade intäkterna medan försäljningen i pappersannonseringen minskade. Och så en kraftigt förbättrad vinst, från motsvarande 236 miljoner 2019 till 414 miljoner kronor förra året.

Kraftigt ökad vinst och fler prenumeranter

Vad gäller TTELA:s ägare Stampen Media följer verksamhetsåret 2020 liknande mönster som för huvudägaren Polaris.

Under det fjärde kvartalet rusade vinsten till 79 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 2 miljoner under samma period 2019. Justerat för redaktionsstöd uppgick vinsten till 31 miljoner kronor.

Även Intäkterna förbättrades under den sista tremånadersperioden, så även antalet digitala prenumeranter.

– Vi avslutar ett krävande år på bästa möjliga sätt. När vi summerar året har vi haft den största ökningen i antal prenumeranter på GP sedan 1973. Vi har ökat upplagan på Alingsås Tidning med över 25 procent och på TTELA med 8 procent och visar upplagetillväxt på åtta av våra elva prenumererade titlar under året. Vi börjar närma oss 100 000 digitala prenumeranter och har haft en tillväxt i digitala annonsintäkter på 15 procent, kommenterar Johan Hansson, VD Stampen Media i ett pressmeddelande.

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här.

Senaste bostadsköpen i TTELA:s område hittar du här.