Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Robert Arvidsson, marknadschef på Liseberg, tycker det är viktigt att gå varsamt fram med digitalisering på en nöjespark. Men när Liseberg öppnar kommer en ny lösning vara på plats: virtuella köer på 15 attraktioner. Bild: Nicklas Elmrin

Lisebergs nya satsning: Virtuella köer

Digital teknik kan förstärka upplevelsen av en bergochdalbana. Men för en nöjespark är digitaliseringen en balansakt – det gäller att inte stjäla fokus från upplevelsen på plats. Det säger Robert Arvidsson, marknadschef på Liseberg.

Digital teknik kan förstärka upplevelsen av en bergochdalbana. Men för en nöjespark är digitaliseringen en balansakt – det gäller att inte stjäla fokus från upplevelsen på plats. Det säger Robert Arvidsson, marknadschef på Liseberg.

Få upplevelser känns så analoga som ett besök på ett nöjesfält. Vad säger du om det?

– Det är helt rätt. I grund och botten är den analoga upplevelsen vår kärnprodukt – och det är något vi vill bevara. Vi brukar säga att hos oss träffas människor på riktigt och har roligt tillsammans, så mycket mer komplicerat än så är det faktiskt inte. Med digital teknik kan vi förenkla och förstärka det som sker på plats – men vi vill inte stjäla fokus från den analoga upplevelsen.

Är det en svår balansgång?

– Vi måste vara kloka och smarta när vi väljer lösningar. Det finns knappt någon begränsning för vad man kan göra med digital teknik, men vi måste samtidigt ha koll på vad Liseberg är och vad som passar för oss.

Kan du ge exempel?

– En av våra nya attraktioner heter Underlandet och är för våra minsta besökare. Det är i princip en ersättare till gamla Sagoslottet, men där barnen får komma ner under Kaninlandet och se hur kaninerna lever. Här har vi valt att inte jobba med omfattande digitala lösningar – som till exempel skärmar och digital interaktivitet – utan försöker behålla upplevelsen så intakt på plats som det går. Men vi bygger Underlandet på en plats där det inte finns utrymme för långa köer och är tvungna att lösa detta med en virtuell köhantering.

Berätta mer om de virtuella köerna?

– Vi har funderat på detta i flera år – att hantera köer är en av branschens största utmaningar. I dag gör man sina bankärenden på datorn och det är knappt man ens köar i mataffären. Men på Liseberg har vi fortfarande långa köer när det är mycket folk. Detta är hett i branschen och på olika nöjesparker har man tittat på olika lösningar. Vi har faktiskt stått emot lite, vi har inte sett lösningar som passat just oss och inte tyckt att tajmingen varit rätt. Men så bestämde vi oss för att testa nu när vi bygger Kaninlandet – och sedan kom coronakrisen vilket har drivit på utvecklingen. Vi har ställt oss frågan om det går att implementera en virtuell kö på flera attraktioner och kommer nu – när vi öppnar – ha möjlighet till virtuell köhantering på 15 attraktioner.

Hur funkar det?

– Man använder Lisebergsappen, den som ska åka får ett klockslag när det är dags och när den tiden närmar sig plingar det till i telefonen. Under tiden kan man göra något annat, till exempel äta eller åka andra attraktioner.

Vilka problem kan uppstå?

– Teknikförsörjningen måste såklart fungera, lösningarna ska vara robusta. Vi har också funderat över vilka andra ställen där det kan uppstå kö, vi kanske löser ett köproblem i en attraktion men får i stället kö vid en restaurang. Det gäller att se till helheten.

LÄS MER: Liseberg stängt på obestämd tid

Hur jobbar ni med virtual reality och AI?

– Vi har testat flera tekniker. Många nöjesfält har lagt på VR på en gammal bergochdalbana för att skapa en ny typ av upplevelse. Där har vi varit försiktiga, vi har attraktioner som är så starka i sig själva att vi inte behöver VR-teknik. Flumeride och Lisebergsbanan har många år på nacken och är fortfarande några av de mest populära attraktionerna. När vi byggde Valkyria skapade vi en VR-upplevelse i parken. Man gick in i ett hus och satte på sig VR-glasögon: 60 000 gäster testade Valkyria innan den fanns i verkligheten. Det finns mycket man skulle kunna göra, till exempel ta hjälp av augmented reality (AR) och uppleva en plats i parken ett givet historiskt årtal. Samtidigt gäller det att inte springa för snabbt. Sånt här tar tid och kostar mycket pengar.

Vad har ni för andra projekt vad gäller digitalisering?

– Med teknik kan man till exempel automatisera vissa kunddialoger. Innan någon reser till Liseberg får man ett mejl där vi hälsar kunden välkommen och tipsar om var de kan boka restaurang och kanske hur man kan åka kollektivt till oss. På så vis kan vi styra kunder mot till exempel hållbara alternativ.

Parken är stängd och ni vet inte när den öppnar. Är stämningen deppig?

– Vi har tyvärr inget nytt angående öppningsdatum. Men stämningen är inte deppig – vi är vana vid att hantera stora och små utmaningar.

Fakta: Robert Arvidsson

Gör:

Marknadschef på Liseberg

Ålder:

49.

Familj:

Fru, två barn och en hund.

Bakgrund:

Har en bred bakgrund, bland annat från SAS och detaljhandel. Har varit sex år på Liseberg

Favoritattraktion:

Helix.

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här.

Senaste bostadsköpen i TTELA:s område hittar du här.