Medvind i Trollhättan

I fjol var det krisstämpel. Men med Saab-affären i hamn har näringslivet fått ny tro på Trollhättan. – Det andas framtidstro. Vi har aldrig tidigare sett så många förfrågningar om att etablera sig här, säger näringslivschefen Pär Löwenlid.

ANNONS
|

Det var inte bara Saab som levde i ett vakuum under den långa väntan på att ­ägarfrågan skulle lösas. ­Stora delar av näringslivet var precis lika avvaktande.

Sedan Spyker Cars köp av Saab blev klart i februari ser man nu på Trollhättans stad en markant skillnad i attityd från näringslivets sida.

Gott om förfrågningar

Förfrågningarna om att etablera sig i Trollhättan har tagit ny fart, befintliga företag vågar göra satsningar man höll inne i fjol, och statistik från första kvartalet pekar på att nyföretagandet har rest sig igen.

– Från den dagen det blev klart ser vi en oerhörd skillnad i aktiviteter, säger näringslivschefen Pär Löwenlid.

ANNONS

Trollhättans Tomts vd Lars-Erik Lundqvist bekräftar bilden, men understryker samtidigt att såna här processer tar sin tid.

– Kan vi knyta till oss några av dem vi diskuterar med så är det riktigt roligt. Men man ska vara medveten om att det är långa ledtider innan sånt här är i hamn, säger Lundqvist.

Skulle några av de företag som blickar på Trollhättan gå från ord till handling, så dröjer det antagligen inte länge innan tomtbolaget står med brist på industrilokaler. Redan i dag är vakansgraden väldigt låg.

– Det är en utmaning för oss. Vi tittar på olika scenarier, både vad gäller nybyggnation och omstruktureringar inom befintliga lokaler, säger Lundqvist.

Och för Trollhättans stad handlar det om att skapa en strategi kring frågor om industrilokaler och mark som går hand i hand med kommunens visioner om att växa, menar Pär Löwenlid.

Inget ledigt hos Saab

De företag som nu visat intresse för Trollhättan hör hemma i olika branscher. Det som söks är ofta industrilokaler i storleken 4 000–6 000 kvadratmeter, och en del av dem som hört av sig är leverantörer till Saab.

Tidigare har Saab uttryckt intresse av att låta leverantörer hyra in sig på ledig yta i bilfabriken, men det är inte längre något alternativ.

ANNONS

– Vi ser att vi börjar få fullt, och leverantörer är dessutom ofta ganska ytkrävande, säger Kristina Everstrand, fastighetsansvarig på Saab.

Förklaringen är dels företagets produktionsplaner, men också att nya Saab nu tydligt samlar all sin verksamhet i Trollhättan.

– Vi har stängt i Göteborg, vi tar hem mycket verksamhet som legat någon annanstans inom GM plus att vi nu måste skaffa oss en del funktioner som vi tidigare inte haft, säger Everstrand.

ANNONS