Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ny miljardförlust för Nevs

För andra året i rad redovisar elbilstillverkaren en stor ekonomisk förlust, den här gången på närmare 996 miljoner.

– Det är inget konstigt med det och ingen som förväntat sig något annat. Vi har gjort mycket stora investeringar i en ny fabrik i Kina och att utveckla nya bilmodeller. Samtidigt har vi ytterst lite intäkter, eftersom vi inte bygger och säljer några bilar än. Det är enkel matematik, säger Fredrik Fryklund, kommunikatör på Nevs.

Årsredovisningen för 2017 visar att förlusten var 996 miljoner kronor, ungefär lika mycket som året innan (993 miljoner kronor).

LÄS MER: 20 viktiga datum för Nevs

Under 2017 gjorde Nevs stora investeringar, totalt två miljarder kronor, i främst den nya fabriken i Tianjin och i vidareutvecklingen av den nya 9-3 EV.

LÄS MER: Nevs satsar på helt ny modell

Andra investeringar som gjordes var en global, fullt integrerad, IT-lösning. Nevs investerar även i att hålla fabriken i Trollhättan igång, inför kommande biltillverkning. Dessutom har ägarna aviserat att ytterligare en fabrik ska byggas i Kina, i Shanghai. På så sätt skjuts en möjlig vinst framåt ännu mer i tiden.

Men hur länge kan man driva företaget med det här underskottet, det måste väl finnas en gräns?

Det här är vad ägarna vill, tvärtom hade det varit en sensation om vi hade gått med vinst nu. Så vi är inte bekymrade, det är helt enligt plan, menar Fredrik Fryklund.

Att 700-800 anställda, som företaget har, ska ha ut lön, när man visar en miljardförlust för andra året i rad är inte heller något som bekymrar.

– Vi är i stället väldigt tacksamma att vi har våra kinesiska ägare som kan hålla de anställda under armarna och se till att de får lön.

LÄS MER: Nevs i nytt samarbete om självkörande fordon

Fakta: Nevs fabriker

I Kina byggs två fabriker av elbilstillverkaren Nevs. I Tainjin, strax utanför Peking, är fabriken under uppbyggnad och planen är att den första nya elbilen ska byggas där senare i år. i Tianjin finns 650 anställda, med siktet på cirka 2 000. Här ska den nya 9-3:an tillverkas.

I Shanghai planeras en likadan fabrik som i Tianjin, med en kapacitet på över 200 000 bilar per år, kommer också ha runt 2 000 anställda. Fabriken byggs senare i år och tillverkning kan komma igång tidigast slutet av 2019, troligast 2020.

I Trollhättan har man cirka 800 anställda, men vid billtillverkning hoppas man även här på runt 1 500-2 000. Den första bilen planeras vara färdigbyggd runt 2020, mer troligt 2021.