Nya slussar måste vara klara 2030

Våren 2018 kommer det politiska beslutet om det blir nya slussar i Göta älv eller inte. Om det blir ett nej innebär det ett negativt besked som har stor betydelse för hela Västsverige.

ANNONS
|

Närmare 100 personer träffades för ett informationsmöte om slussarnas framtid under måndagsförmiddagen. Här fanns representanter från näringslivet och politiken, från såväl Västra Götaland som region Värmland. För två och ett halvt år sedan slog Trafikverkets utredare, Bengt Hallman, fast att dagens sex slussar genom Trollhättan, Vänersborg och Lilla Edet, som längst håller till år 2030. Kostnaden för nya beräknas till mellan 2,5 och 3,6 miljarder kronor. – Nu kan vi presentera en fördjupad åtgärdsstudie med byggtekniska alternativ och samhällsekonomiska effekter, säger Bengt Hallman.

Läs mer: Regeringens ram ger hopp

Den tidigare utredningen ifrågasattes när det gäller alternativet att renovera dagens slussar. Den nya utredningen slår fast att en renovering skulle innebära mindre fartyg än dagens, då säkerhetsmarginalen måste ökas, och dessutom en stor osäkerhet om kostnaden. – Slussarna är ett hundra år och byggda i betong utan armering. Det finns inget renoveringsalternativ. En nybyggnation av befintlig led skulle innebära för stor påverkan för sjöfarten, då slussarna skulle behöva stänga fyra, fem månader om året i flera år, säger Johan Eriksson, på Sjöfartsverket. För att öka samhällsnyttan så måste dagens godsmängd på älven öka. En möjlighet till det är att bygga för större fartyg med mer last samt containertrafik, vilket skulle öka möjligheten för mer transporter på älven. – Det vi framför allt slår fast här är att slussarna inte håller längre än 2030 och att det innebär kostnader för bland annat dammsäkerhet, säger Johan Eriksson. Kostnaden för att avveckla dagens slussar och upprätthålla turisttrafiken uppgår till 650 miljoner kronor. Vid byggnation av nya slussar så kan även skredsäkring med hjälp av sprängsten i Göta älv ske samtidigt. Trafikverket har fasta parametrar för sina beräkningar. För att se konsekvenser för näringslivet har teknikkonsultföretaget WSP tagit fram en regionalekonomisk konsekvens. De ser bland annat en nedläggning av pappersindustrin i Värmland som en konsekvens om beslutet blir att stänga slussarna. – Uteblivna investeringar innebär att pappersklustret i Värmland utarmas, konstaterar Kristofer Andrén från WSP. På sikt innebär det att investeringar och även arbetstillfällen flyttas till andra länder.

ANNONS

Fakta: Nya slussar Enligt förslaget ska dagens sex slussar bytas ut till fem nya. Trappan med tre slussar i Trollhättan ska bytas ut med två större. Även slussen i Brinkebergskulle i Vänersborg och Ströms sluss i Lilla Edet behöver bytas ut. Den sluss som är störst behov av att bytas ur är i Lilla Edet. De nya slussarna föreslås bli 105 meter långa, 15 meter breda och 5,0 till 5,4 meter djupa. Kostnaden beräknas till drygt 3 miljarder kronor.

ANNONS