Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Roger Granath/Thomas Fasth
Bild: Roger Granath/Thomas Fasth

Rekordhöga priser på begagnade bilar

Bonus malus, coronapandemi och pausad produktion har inneburit att nybilsköpen avstannat. Istället är det begagnade bilar som fortsatt håller sig starka, och har ökat i pris.

Som mycket annat fick marknaden för begagnade bilar sig en törn under coronapandemin. Men den nedgång som syntes i mars började redan i slutet av april att öka och efter en sommar med hemester och rekommendationer kring att undvika kollektivtrafik noterade marknadsplatsen en årshögsta gällande begagnade bilar under september månad.

LÄS MER: De populäraste bilarna på Blocket

Bilförmedlaren Kvdbil menar att det fortsatt är säljarens marknad. På ett år har priserna på begagnade bilar stigit med över 15 procent, och på två år över 30 procent. Optimismen kring den fortsatta prisökningen är fortsatt lika hög, visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Kvdbil. Där är det dubbelt så många som tror på stigande priser (26 procent) än sjunkande (12 procent) de kommande tolv månaderna.

– Förväntningarna återspeglar marknadsläget. Utbudet av begagnade bilar matchar inte alls efterfrågan som är på en historiskt hög nivå. Konkurrensen gör att priserna drivs allt högre, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

– Av de yttre faktorerna har straffskatten på nya bilar länge varit det som haft störst påverkan för priserna, men nu har coronapandemin tagit över förstaplatsen. Det ser vi inte bara i den här undersökningen utan också i försäljningsstatistiken. Storstadsbor köper begagnade bilar som aldrig förr, säger Daniel Odsberg.

Trollhättan och Vänersborg följer trenden

Även de lokala aktörerna vittnar om den höga efterfrågan som nu råder på begagnatmarknaden.

– Det kan man lugnt säga. Vi har fått in lite bilar nu, men för någon vecka sedan hade vi bara fyra begagnade bilar i hallen, säger Tamim Mhanna, säljare på Toveks Bil i Trollhättan.

I normala fall finns det plats för ett drygt 20-tal bilar i hallen.

– Vi märker absolut ett högt tryck. Det är ett mycket lägre antal bilar än vi brukar ha på lager, säger Annelie Hansson, säljare på Brandt i Vänersborg.

Hon fortsätter att berätta att det handlar om drygt halva antalet bilar, från drygt 80 till 40 men försäkrar att det fortsatt finns bilar.

– Vi har ändå klarat oss ganska bra eftersom vi har många bilar på lager, säger hon.

Hedin bil sällar sig till skaran och noterar att marknaden för begagnade bilar blommat under året.

– Det är väldigt hög efterfrågan. Problemet när man bara säljer begagnade bilar är ju att man inte får in några nya, säger Josef Mosrati, säljare på Hedin Bil.

Han upplever att försäljningen tog fart rejält i april och sedan har det fortsatt i samma styrka.

– Men det har ändrats lite vilka bilar som efterfrågas, då var det vad som helst men nu är det småbilar som är billiga i skatt.

Bonus malus har gynnat begagnatmarknaden

Förutom coronapandemin och den ekonomiska smäll som den inneburit, så visar Kvdbils undersökning att bonus malus-systemet är en stor anledning till att de flesta tror på en fortsatt ökad prisuppgång.

– Trenden är tydlig. Priserna har gått upp sedan bonus malus infördes, säger Robert Skölin, presskontakt på Kvdbil.

Bonus malus innebär en bonus på upp till 60 000 kronor för en fossilfri bil, och en straffskatt på fossildrivna bilar tagna i trafik 2020.

Enligt Blockets sammanställning har även den stora efterfrågan på begagnade bilar pressat upp priserna. Fjolårets medianpris för en begagnad bil under september månad var 89 900 kronor, jämfört med årets 100 000 kronor.

Enligt Matilda Adelborg, presskommunikatör på Blocket är det välkända bilmärken som efterfrågas mest.

– Allra hetast på Blocket under september var Volkswagen Golf, följt av Volkswagen Passat och Volvo V60. Allra bäst säljer välkända bilmärken just nu, säger hon.

Det här är bonus malus

Bonus: Fordon som är tagna i trafik före 2020 med utsläpp av koldioxid på upp till 60 g/km och fordon tagna i trafik under 2020 eller senare med utsläpp av koldioxid på upp till 70 g/km anses vara miljöanpassade fordon. De premieras med en bonus på maximalt 60 000 kronor.

Malus: Innebär en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren för bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar.

Syftet med bonus malus-systemet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta.

Källa: Transportstyrelsen

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här.

Senaste bostadsköpen i TTELA:s område hittar du här.