Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Så ska sjöfarten överleva

Kust- och närsjöfarten måste bli mer konkurrenskraftig för att utvecklas. Det slår Björn Garberg fast i en analys som även berör nya slussar i Göta älv.

För ett år sedan gav regeringen i uppdrag till Sjöfartsverket, att i nära samarbete med Trafikverket, föreslå åtgärder för att öka sjöfartens gods- och persontransporter. Nu är en rapport färdig där flera problemområden analyserats och förslag på åtgärder har tagits fram.
– Det är klart att frågan om nya slussar hänger ihop med det vi tittat på, säger Björn Garberg, ansvarig utredare på Sjöfartsverket.

I rapporten konstateras att mer gods kan hanteras av sjöfarten utan några investeringar i dagens farleder. Det som däremot krävs är en samlad kraft som kan se till att de olika aktörerna drar åt samma håll.
– Staten, rederierna och hamnarna drar i dag inte åt samma håll. Ingen gör fel men alla arbetar efter sin egen agenda. Det behövs någon som håller ihop det ordentligt, det saknas i dag, konstaterar Björn Garberg.

Han tror till exempel att det skulle finnas underlag för containertrafik från och till Vänern, men att det då krävs andra avgifter i Göteborgs hamn.
– Jämför med Rotterdam som inte har några avgifter alls. I stort sett ska trafiken från Vänern betala full avgift i Göteborg hamn. Det ett kommunalt bolag som äger hamnen som har sitt sätt att räkna lönsamhet.
Björn Garberg anser att det finns en risk i att det dröjer till nästa år innan beslutet om nya slussar kommer upp till beslut.
– Klart att tiden tickar iväg. Risken är att företagen börjar titta på andra transportsätt och en del även på nya etableringsorter.

Nya slussar kommer också innebära större fartyg med mer last vilket kan bidra till att det kan bli lönsamt. För att det ska bli lönsamt gäller det också att fylla båtarna med mycket last.
– Många små laster kan fylla en båt men många väljer bil eller tåg av tradition eller bekvämlighet. Transporterna fungerar också lite för bra jämfört med på kontinenten, därför är de som köper transporterna i Sverige nöjda och de väljer inte båt bara för att det ska vara båt.

Rederierna ser inte heller möjlighet till nya affärer och nya sträckor innebär ett stort risktagande ekonomiskt.
– Jag kan förstå att de drar sig för att dra igång nya rutter när de konkurrerar med billiga landtransporter. Det går att minska tröskeln genom statlig hjälp i uppstarten men det gäller att få lönsamhet på sikt.

Omfattande strukturella åtgärder behövs, enligt rapporter, för att göra inlands- kust och närsjöfarten konkurrenskraftig.
– Både offentliga och privata aktörer behöver jobba mot samma mål för att lyckas, säger Björn Garberg.

Fler lokala näringslivsnyheter hittar du här.

Senaste bostadsköpen i TTELA:s område hittar du här.