Satsningen på e-handel har startat

Startskottet för Trollhättans e-handelsförening gick under onsdagskvällen, med ett E-com Meetup och flera intressanta föredrag.

ANNONS
|

De två initiativtagarna till föreningen, Lars Svensson och Tomas Löfgren, inledde och avslutade kvällen. Förra året omsatte den svenska e-handeln 58 miljarder kronor. Genom att bli ett nordiskt nav för e-handel är förhoppningen att Trollhättan kan få en större del av denna växande handel. Även Trollhättans stad finns med och stöttar den nya föreningen. – Det vi håller på med är näringslivsfrämjande, men det är företagen som ska göra sakerna, säger näringslivschef Dick Eriksson. För kommunen är det viktigt att det skapas nya jobb och det sker genom att befintliga företag växer, nya företag startar eller att företag flyttar till kommunen. – Vi tror att e-handeln kan fylla på alla tre kategorierna, säger Dick Eriksson. Ett exempel på vad Trollhättans stad kan göra är att ta fram förutsättningar och då är det nästa verksamhetsområdet, Alingsåker, söder om Sylterondellen, ett sådant exempel. – Det är ett 25 hektar stort nytt område för e-handel och logistikcenter som ska stå klart senast 2018/2019. Finansieringsrådgivare Bengt Raner från Almi Väst talade om hur viktigt det är att ta hjälp och råd i rätt läge, innan det egna kapitalet tagit slut. Malin Salzberg berättade lite kort om de misstag som Gymgrossisten gjort under sin resa under de tio år hon arbetat där. Efter flera framgångsrika år med en otrolig tillväxt, slutade företaget plötsligt att växa 2014. – Då sattes allt under lupp. Ett tufft men lärorikt år, konstaterar Malin Salzberg. Carl-Gustav Öberg är ansvarig för digital strategi på företaget Be Better Online. De arbetar som konsulter för allt från stora börsnoterade bolag till ensamma e-handelsföretagare. Magnus Ljungdahl på Poorts Group talade om vikten av domäner och varuskyddade namn. Något att tänka på för e-handelsföretagare, som det fanns en hel del av i Folkets hus i onsdags.

ANNONS

Läs mer om E-Com Meetup

ANNONS