Stenas nya "superfärja” sjösatt

I veckan sjösattes Stena Line den första av de två nya "superfärjor” rederiet bygger i Kina. Det är de mest energieffektiva färjorna Stena Line byggt, och ska kunna sättas in på alla rederiets linjer i Europa.

ANNONS
|

Namnet på nya superfärjan och var hon ska gå är fortfarande hemligt, de avslöjas när hon är helt färdigbyggd och ska levereras 2022.

– Det är inte bestämt vad hon ska heta ännu. I fartygsserien E-Flexer där hon ingår, är namnen skandinaviska och de börjar på E, de första tre heter Estrid, Edda och Embla, så det kommer att bli ett liknande namn, men det är inte bestämt ännu. Vi avvaktar tills vi vet var hon kommer att gå och vilken gudmor hon får. Men vi räknar med att bestämma det senast till årsskiftet, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.

ANNONS

Stena Line håller på och moderniserar sin flotta, en totalinvestering på cirka 10 miljarder kronor och ett beslut som fattades långt före coronapandemin rullade in.

Den färja som nu sjösatts är den fjärde av fem fartyg av serien E-Flexer som byggs i Kina. De tre första fartygen har redan gått i trafik på Irländska Sjön och Nordsjön. De två nya superfärjorna beställdes 2018 och började byggas under 2020 med förväntad leverans 2022.

Vad är den gör henne så superduper, jämfört med andra färjor?

Carl Mårtensson, presschef Stena Line.
Carl Mårtensson, presschef Stena Line. Bild: Sally Eriksson

– Superfärja är vad vi kallar våra största fartyg, och hon är i storlek med Stena Scandinavica och Germanica, som är bland de största i hela nätverket. De som går på Nordsjön är något större. Men de nya färjorna, som är storasystrar till färjorna som går på Irländska sjön nu, är extremt bränsleeffektiva. De är från 25 till 30 procent mer bränsleeffektiva än befintliga färjor, säger Carl Mårtensson.

Nya färjan är 240 meter lång och 28 meter bred. Den har en lastkapacitet på 3 600 längdmeter, har plats för 1 200 passagerare och 263 hytter.

En energisnål bjässe, och därmed miljövänligare.

Måste ha färjor som går att sätta in överallt

Den ska ha en modern skandinavisk design och vara ljus och luftig och har stora panoramafönster som ger sjöutsikt över stora delar av färjan.

ANNONS

– E-Flexerfartygen har visat sig vara väldigt flexibla och 85 procent av våra fartyg är flexibla i dag och ska kunna gå både på Östersjön, Irländska sjön och Nordsjön. Och så har det varit efter brexit, när fartyg som skulle gått över Irländska sjön, istället gått på linjen Rosslare och Cherbourg, från Irland till Frankrike, då vi behövde mer kapacitet där och mindre till Storbritannien, säger Carl Mårtensson.

Stenas nya superfärja

Längd: 239,7 m

Bredd: 27,8 m

Djup, max: 6,4 m

Passagerarkapacitet: 1 200 passagerare

Fraktkapacitet: 3 600 längdmeter

Bilkapacitet: 200 bilar på separat bildäck

Antal hytter: 263

Källa: Stena Line

Den senaste veckan har Stena Line börjat trafikera Dublin-Holyhead igen och ser en viss återhämtning på linjerna till Storbritannien. Initialt var det en tvär dipp på 50 procents fraktenheter som försvann från Storbritannien eftersom det rådde stor osäkerhet kring tullarna efter brexit.

Däremot ökar Stena Line stort på Baltikum.

– Vi har väldigt stor expansion just nu i Östersjön, och där kommer också ett stort nytt fartyg snart. Vi har dubblerat trafiken till Baltikum, och vår expansion 2021-2022 ligger helt och hållet där, säger Carl Mårtensson.

Det är frakterna som hållit Stena Line flytande under coronaåret 2020, när passagerarna försvann.

– När Europa öppnar upp i den mån vi tror i dagsläget, räknar vi med att 70 procent av våra passagerare kommer tillbaka under 2021. Och i så fall räknar vi med att det blir ett nollresultat under 2021, vilket är betydligt bättre än i fjol, säger Carl Mårtensson.

ANNONS
comments

Kommentarer

Kommentera

Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och TTELA förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS