Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Swedbank drabbades av omfattande it-problem under natten mot fredag. Omkring fyra milojoner kunder berördes. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Swedbank drabbades av omfattande it-problem under natten mot fredag. Omkring fyra milojoner kunder berördes. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Swedbanks tjänster fungerar – men inte Swish

Swedbanks banktjänster drabbades på fredagen av ett omfattande it-haveri. Först sent på eftermiddagen fungerade banktjänsterna som vanligt.
Men Swish låg fortfarande nere och kunderna kan uppleva fortsatta störningar under kvällen.

Problemet uppstod runt klockan ett under natten mot fredag. Bankens sajt och app låg nere, och det gick inte att genomföra transaktioner. Omkring fyra miljoner kunder drabbades.

Under förmiddagen började tjänsterna så smått fungera igen, och strax före klockan sex på fredagskvällen skickade Swedbank ut ett pressmeddelande om att de fungerade igen, med undantag för Swish.

– Tjänsterna fungerar som vanligt igen, men under kvällen kan vissa kunder uppleva lite störningar till och från. Däremot ligger Swish nere för Swedbanks och sparbankernas kunder, säger Anette Ringius på Swedbanks presstjänst.

Det fanns ingen prognos för när Swish ska fungera igen.

Ett internt nätverksfel låg bakom driftstörningen som drabbade samtliga av bankens privatkunder, enligt Swedbank.

– Vi beklagar självklart att det har inträffat, och det är väldigt olyckligt. Har man lidit ekonomisk skada av detta så ska man kontakta banken, säger Ringius.

Rättad: I en tidigare version av texten angavs felaktig information om hur banken kan kontaktas.

Erik Paulsson Rönnbäck/TT