Enligt Boeing låg fel i flygplanens digitala nödsystem bakom dödsolyckorna i Indonesien och Etiopien. Arkivbild.
Enligt Boeing låg fel i flygplanens digitala nödsystem bakom dödsolyckorna i Indonesien och Etiopien. Arkivbild.

Aktieägare stämmer Boeing

Högen av stämningsansökningar mot flygplanstillverkaren Boeing växer. En grupp aktieägare stämmer nu bolaget för att ha vilselett marknaden om säkerhetsbrister hos den olycksdrabbade flygplanstypen 737 Max 8.

ANNONS
|

Boeing har bekräftat att fel i flygplanens nödsystem låg bakom de två krascherna i Etiopien och Indonesien som totalt krävde 346 människoliv. Snart efter olyckan i Etiopien den 10 mars förbjöds Boeing 737 Max8 i länder världen över och flygplanstypen togs ur trafik.

På börsen blev det en hård smäll för amerikanska Boeing. Börsvärdet rasade med 34 miljarder dollar, motsvarande cirka 315 miljarder kronor, på två veckor efter kraschen i Etiopien.

I en grupptalan som lämnats till en federal domstol i Chicago stämmer investerare Boeing för bedrägeri för att ha undanhållit information om säkerhetsbristerna.

ANNONS

I stämningsansökan framhåller de klagande att Boeing låtit lönsamhet och tillväxt gå före ärlighet och flygplanens säkerhet när man skyndade med att få ut 737 Max-modellen på marknaden för att konkurrera med Airbus SE.

Det är vanligt att aktieägare stämmer bolag för negativ information som får aktien att rasa när informationen blivit offentlig.

Boeing står inför en rad stämningar bland annat från anhöriga till omkomna i de båda flygkrascherna.

Nyligen meddelade flygplanstillverkaren att man drar ner produktionstakten i tillverkningen. Bolagets order på nya flygplan föll till nästan hälften under första kvartalet med noll ordrar på 737 Max8.

Samtidigt säger Boeing att man har gjort framsteg med en uppdatering av programvaran i det digitala nödsystemet hos den olycksdrabbade flygplanstypen.

TT-Reuters

Fakta: Boeing-olyckorna

Två Boeing-plan av samma modell har på kort tid varit inblandade i två flygkrascher – sammantaget har nästan 350 människor omkommit.

Flygplansmodellen, 737 Max8, har efter detta stoppats i nästan hela världen.

Det som främst skiljer de stoppade Boeing-planen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystem som planen är utrustade med, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Boeing har bekräftat att ett fel i detta digitala nödsystem ligger bakom olyckorna.

Amerikanska Boeings flygplansmodell 737 Max8 används för kort- och medeldistansflygningar. Modellen är en utveckling av världens vanligaste passagerarflygplan, 737, och anses vara världens mest tekniskt avancerade trafikflygplan.

Sedan lanseringen 2017 har över 5000 exemplar beställts och omkring 370 levererats världen över.

ANNONS