"ARN-beslutet sätter press på bankerna"

ARN:s beslut att bankerna ska stå för förlusterna vid bank-id-bluffar sätter press på bankerna att utveckla säkerheten, enligt polisen.

ANNONS
|

Avgörandena i Allmänna reklamationsnämnden av de sex fallen om bank-id-bluffar, där det ser ut som bedragaren ringer från banken, kommer att få stor betydelse, tror Jan Olsson, chef för polisen Nationella bedrägericenter. Besluten, som blir vägledande, innebär att bankerna i de flesta fall får stå för förlusterna då det handlar om bank-id-bedrägerier.

- Det sätter press på bankerna att utveckla säkerheten så att bank-id inte går att använda på det här sättet. Jag vet att det pågår arbete, men jag kan inte säga exakt vad de gör. Men det jobbet kommer nog att snabbas på nu, säger han.

ANNONS

Förbättringar

Det har gjorts förbättringar i säkerheten både hos bank-id och hos bankerna på senare tid, berättar han. Bankerna och polisen gick också ihop om en stor informationskampanj till allmänheten alldeles nyligen, där man uppmanar att aldrig logga in på någon annans begäran.

- Det har aldrig hänt att bankerna gått ihop med oss på det här sättet förut, men så allvarligt är problemet.

Stora belopp

Hittills har hundratals personer drabbats, berättar han. Hur många försök respektive fullbordade bedrägerier det rös sig om i exakta tal kan han inte uppge. Men i pengar handlar det om stora belopp - tiotals miljoner, kanske så mycket som mellan 50 och 100 miljoner kronor under det senaste året.

Bank-id-bedrägerierna, där bluffmakarna uppger sig ringa från banken, och tar sig in i offrens internetbanker genom att lura dem på ett mycket trovärdigt och förslaget sätt, upptäcktes för första gånger för ungefär ett år sedan. Det har gått i vågor, och under våren har alltfler drabbats.

Ökar just nu

- Den här typen av bedrägerier ökar just nu, vi har precis haft telefonmöte kring detta med alla regioner i landet. Det är en sex, sju olika grupper som ligger bakom bedrägerierna, men tre sitter nu inlåsta. Polisen i område Syd har gripit två ligor, och en har tagits i Västra Götaland.

ANNONS

Han försäkrar att polisen inte ligger på latsidan, och att det nu läggs stort fokus på att stoppa bedrägerierna.

- Polisen sover inte, det kan jag försäkra, säger Jan Olsson.

TT

Fakta: Logga aldrig in på andras begäran

Polisens bestämda råd är att aldrig någonsin logga in på någon annans begäran då du blir uppringd.

Om någon från banken ringer och be dig logga in - se alltid till att motringa via en växel.

Telefonnumren som bedragare ringer från ser ut att komma från banken - så kallad spoofing.

Därför är det extra viktigt att själv ringa upp via en telefonväxel och bli kopplad till den handläggare som säger sig ringa. Om han eller hon inte finns – se upp för bedragare.

Källa: Polisen

Fakta: ARN:s beslut

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har prövat sex fall där bedragare lurat sig in i bankkunders internetbanker genom att säga sig vara från banken och be dem logga in med bank-id. Därefter har stora belopp stulits.

I fem av fallen får bankerna stå för förlusterna, förutom en självrisk på 12000 kronor. I ett av fallen fick bankkunden stå för hela förlusten eftersom kunden ansågs agerat särskilt klandervärt.

Källa: Allmänna reklamationsnämnden

ANNONS