Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

H&M ökade försäljningen under fjärde kvartalet men marknaden deppar. Arkivbild.

Deppig modeindustri drar ned H&M:s aktie

Klädjätten H&M:s aktie rasar kraftigt på börsen. Försäljningsökningen under fjärde kvartalet överskuggas bland annat av framtidsoro för modeindustrin efter en vinstvarning från brittiska nätjätten Asos, enligt sparekonom.

H&M ökade försäljningen med sex procent under räkenskapsårets fjärde kvartal, jämfört med motsvarande period i fjol. Totalt landade försäljningen på 65,4 miljarder kronor.

Analytikernas förväntningar låg på 6,5 procent enligt en sammanställning som Reuters gjort.

För räkenskapsåret 2018 ökade försäljningen med tre procent i lokala valutor.

- Det var i stort sett i linje med förväntningarna, säger Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Aktien rasar

Men stämningen i den europeiska modeindustrin är inte munter. Brittiska Asos vinstvarnar och rapporterar om en väldigt trög försäljning i november.

H&M:s aktiekurs hade fallit över nio procent vid 16-tiden.

- Jag tror att hela branschen känner av att det är tufft och det negativa sentimentet som tynger den europeiska modeindustrin drar med sig H&M till viss del, säger Maria Landeborn.

Negativ stämning

Hon tror också att den negativa stämningen får marknaden att fokusera mer på de siffror som H&M ännu inte redovisat som gäller sådant som reor, logistikkostnader och lagernivåer.

- H&M har gjort en hel del saker för att öka den långsiktiga tillväxten och det har förmodligen kostat en del pengar. Frågan är om marknaden oroar sig för marginalpress, säger Maria Landeborn.

Flera orosmoln

Till det kommer att H&M:s aktiekurs har stigit rejält under hösten sedan den låga nivån i september. Kursraset kan också vara påverkat av vinsthemtagningar, enligt Landeborn.

HM:s näst största ägare, Harris Associates, har minskat sitt aktieinnehav till 4,9 procent efter att ha sålt 31 miljoner aktier.

- Men sentimentet kring europeiska modeaktier är inte bra i dag och det finns en del att oroa sig för både vad gäller försäljning i butik men uppenbarligen när det gäller online också, och det är där H&M sätter sitt hopp på lång sikt, säger Maria Landeborn.