Eneroth träffar EU-kommissionär om Nextjet

Regeringen undersöker möjligheterna att få undantag från EU:s upphandlingsregler för att få igång flygtrafiken snabbt efter Nextjets konkursansökan. En träff med den ansvariga EU-kommissionären är inbokad.

ANNONS
|

Regeringen måste omgående ta reda på om det finns några vägar att få undantag från reglerna som gör att linjerna till Gällivare och Arvidsjaur inte ska behöva vara utan trafik till i höst. Det anser Alliansen efter att trafikutskottet informerats av Trafikverkets generaldirektör om läget efter Nextjets konkurs.

"Regeringen engagerad"

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger till TT att han och näringsdepartementet jobbar så hårt och snabbt det går för att göra det som Alliansen och inte minst strandsatta resenärer, kommunpolitiker och oroliga företagare vill. Ett första, viktigt möte är inbokat med den ansvariga EU-kommissionären Violeta Bulc under onsdagen den 23 maj.

- Jag kommer att träffa kommissionären under morgondagen, vi är på samma evenemang i Leipzig, säger Eneroth till TT.

ANNONS

- Ingen ska tveka om regeringens engagemang i att snabbt försöka hitta en lösning, tillägger han.

Regelverket måste förändras

Men han vill inte skruva upp förväntningarna om att det faktiskt är möjligt att få till stånd ett undantag från de EU-regler som gäller för upphandling av kommersiella flyglinjer. Trafikverket gör, med reglerna som grund, bedömningen att det inte går att lova att linjerna åter trafikeras förrän den 15 september.

- Regelverket behöver förändras, vi ser att med den tolkning som råder nu så finns det inte förutsättningar för det, men jag vill ha en skyndsam förändring, säger infrastrukturministern.

Han säger att regeringen kommer att ha en kontinuerlig dialog med kommissionen för att få igång trafiken igen. Det bästa vore, enligt Eneroth, om det finns någon liten öppning för att kunna använda samma nödförfarande som för Nextjets inställda linjer till Hemavan, Lycksele och Vilhelmina. Eftersom de inte drivs kommersiellt, utan med trafikplikt, går det – hoppas regeringen och Trafikverket – att få till lösningar på de linjerna tidigare än för rutterna till Gällivare och Arvidsjaur.

ANNONS
TT

Fakta: Flygbolaget Nextjet

Nextjet grundades 2002 och började sin verksamhet två år senare.

Bolaget har framförallt varit fokuserat på mindre orter i Norrland och haft ett 20-tal destinationer inom sitt linjenät.

Förutom Norrland har man flugit till destinationer i Finland, Norge och Åland.

Bolaget har haft 16 flygplan och närmare 300 anställda.

I fjol höst blev den ekonomiska situationen akut och bolaget blev tillfälligtvis av med sin flyglicens. Men efter ett kapitaltillskott fick Nextjet kort därefter tillbaka licensen.

Men det höll bara i ett halvår. I förra veckan lämnade bolagsledningen in en konkursansökan och en konkursförvaltare har utsetts. Leverantörsskulderna uppgick då till 100 miljoner kronor.

ANNONS