Skulderna minskar för obetalda mobilräkningar. Arkivbild.
Skulderna minskar för obetalda mobilräkningar. Arkivbild.

Färre hamnar hos fogden för mobilräkning

Antalet obetalda mobilräkningar som hamnar hos Kronofogden minskar. Ett tätare samarbete mellan myndigheten och teleoperatörerna har gett effekt, enligt Max Wallenberg, pressansvarig på Kronofogden.

ANNONS
|

- Det har gått ner de senaste två åren och vår förhoppning är att det ska fortsätta att minska, säger Max Wallenberg.

Första halvåret i år kom drygt 62300 ansökningar om obetalda mobilskulder in till Kronofogden, 27 procent färre än motsvarande period två år tidigare.

Då inledde Kronofogden ett samarbete med Telekområdgivarna och operatörerna Telia, Tele2, Telenor och Hi3G för att försöka få bukt på det stora antalet mobilskulder. Samarbetet har bland annat handlat om att förbättra informationen till mobilkunderna och bli mer medvetna om fakturarutiner.

ANNONS

Men trots minskningen anser man på Kronofogden att det är för tidigt att luta sig tillbaka. Den största gruppen som skuldsätter sig genom mobilräkningar är unga vuxna, 18–25 år.

Samtidigt återkallas sex av tio ansökningar till Kronofogden om obetalda mobilskulder. Det talar för att mer kan göras hos operatörerna, anser Max Wallenberg.

- I stället för att ta omvägen via oss kan man vara lite mer om sig och kring sig innan man skickar vidare fakturorna. Då får de skuldsatta betala mindre och då slipper både vi och operatörerna mer jobb, säger han.

TT
ANNONS