Volvo Cars VD Håkan Samuelsson säger att den planerade hamnstrejken kan få Volvo att stanna. Arkivbild.
Volvo Cars VD Håkan Samuelsson säger att den planerade hamnstrejken kan få Volvo att stanna. Arkivbild.

Försök hejda hamnstrejk som kan stoppa Volvo

Den aviserade hamnstrejken kan slå hårt mot personbilstillverkaren Volvo.

ANNONS
|

Vi midnatt natten till onsdag väntas Hamnarbetarförbundet gå ut i full strejk. Medlarna från Medlingsinstitutet träffade under måndagen parterna var för sig för att försöka förhindra att strejken bryter ut.

Aktionen som är en upptrappning av konflikten mellan facket och arbetsgivaren Sveriges Hamnar kommer att få stor påverkan på så väl import- som exportberoende företag.

Om strejken bryter ut som planerat får det enorm påverkan för Volvo Cars då cirka två tredjedelar av alla Volvobilar som tillverkas i Sverige ska ut via Göteborgs hamn, säger vd Håkan Samuelsson.

- Vi gör över 1000 bilar om dagen så det blir fullt ganska snabbt på våra gårdar om vi inte får ut dem. Dessutom ska allt material in som man skruvar ihop en bil av. Vi är enormt beroende av att det där fungerar och det är enormt frustrerande att det här har pågått i åratal.

ANNONS

Verksamheten stannar

TT: Hur löser ni transporten av era bilar?

- Det är väldigt svårt att lösa det över en natt. Blir det en strejk i hamnen stannar vår verksamhet i princip. Vi får bara hoppas att den här strejken inte ens inträffar.

En stor del av den mat vi äter kommer med båt till Sverige. Till exempel kommer enorma mängder bananer och annan frukt till Helsingborgs hamn varje dag.

Bananer kan därför bli en av de första bristvarorna när strejken bryter ut då stor efterfrågan och kort hållbarhet gör läget bekymmersamt.

Räcker veckan ut

Enligt Jens Falkvall, vd för Banankompaniet, beräknas det befintliga lagret kunna möta efterfrågan veckan ut.

"Just nu är det högsäsong på bananer. Vi kan knappt fylla den efterfrågan som redan finns i dag, om det blir brist kan det märkas väldigt snabbt", säger han till Dagens Industri.

Ett alternativ för att lösa bristen skulle vara att skeppa frukten till hamnar i Europa och hämta den med lastbil.

Konflikten mellan Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet gäller frågan om kollektivavtal för hamnarbetarna och har pågått i flera år. De första punktstrejkerna till följd av konflikten inleddes den 23 januari.

ANNONS

Förhandlingar fortsätter

- Jag kan inte gå in i detalj vad vi diskuterat med medlarna. Men vi har pratat om situationen och vridit och vänt på lite saker, sade Eskil Rönér, Hamnarbetarförbundets förbundsordförande efter måndagens möte med medlarna.

- Nu träffar de arbetsgivarna och så ska vi träffa medlarna igen i morgon bitti.

TT

Fakta: Hamnar som berörs

Hamnarbetarförbundet har varslat om strejk från klockan 00.00 den 6 mars.

Följande orter och hamnterminaler påverkas:

Gävle – Yilport Gävle, Granudden

Göteborg – APM Terminals och Göteborg Ro/Ro-terminal

Halmstad – Hallands Hamnar

Helsingborg – Helsingborgs hamn

Holmsund, SCA Logistics

Karlshamn – Karlshamns Hamn

Luleå – Shorelink

Malmö – Copenhagen Malmö Port och CMP Norra Hamnen

Mönsterås – Mönsterås Hamn

Oxelösund – Oxelösunds Hamn

Piteå – Shorelink

Umeå – Kvarkenhamnar

Skellefteå – Shorelink

Stockholm – Logent Ports & Terminals och Stockholms Hamn

Sundsvall – SCA Logistics

Söderhamn – Söderhamns Stuveri och Hamn

I Gävle och Luleå är Hamnarbetarförbundets medlemmar inte i majoritet.

Hamnarbetarförbundet har även enstaka medlemmar i Norrköpings Hamn och Vänerhamn i Karlstad.

Källa: Svenska Hamnarbetarförbundet

ANNONS