Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Styrelseordföranden Carl-Henric Svanberg och vd Martin Lundstedt på AB Volvos årsstämma i Göteborgs konserthus.

Frågetecken om Volvo – trots bra resultat

Lastbilstillverkaren Volvo har gjort ett rekordår, men på bolagsstämman hängde flera frågor i luften. Vad vill den nya storägaren Geely, som redan äger Volvo Cars? Och hur mycket kommer den olagliga priskartellen att kosta Volvo?

Omkring 800 personer deltog i AB Volvos årsstämma i Göteborgs konserthus. Styrelseordföranden Carl-Henric Svanberg inledde med att konstatera att 2017 gav koncernens största omsättning hittills, och även den högsta lönsamheten.

Men en tung intressent, kinesiska Geely, hade ingen synlig representant på stämman. Geely köpte strax före nyår riskkapitalbolaget Cevians aktieinnehav, som ger 8,2 procent av aktiekapitalet och 15,6 procent av rösterna i AB Volvo.

Affär inte godkänd

Men affären är ännu inte godkänd av kinesiska myndigheter, skriver Dagens Nyheter.

I februari överraskade Geely med att även köpa en stor post i tyska Daimler, som tillverkar Mercedes och är en av världens största lastbilstillverkare – i konkurrens med AB Volvo.

- Det är inte helt logiskt för många av oss, medger Carl-Henric Svanberg på årsstämman, och tillägger att eventuella samarbeten måste granskas noga i förväg.

- Om man har ett samarbete med någon, så måste det alltid vara på kommersiella grunder. Det har man inte för att någon är ägare, framhåller Svanberg.

Han lägger också till:

- Det går inte automatiskt någon information mellan en ägare och ett bolag.

Geelys köp i Daimler ledde dock till att Håkan Samuelsson, vd för Geelyägda Volvo Cars, fick lämna sitt styrelseuppdrag i AB Volvo på grund av risk för intressekonflikter.

Carl-Henric Svanberg anser att Geely som ägare har lett Volvo Cars till imponerande resultat.

- Det är ingen tvekan om att det är en ägare som är väl kvalificerad inom vårt område, säger han.

Oklara skadestånd

En annan fråga är hur de rättsliga processerna om några lastbilstillverkares olagliga priskartell 1997–2010 kommer att påverka Volvo. EU-kommissionen dömde Volvo till miljardböter 2016. Nu kommer skadeståndskrav från kunder på olika håll i Europa, vilket bland annat Dagens Industri har rapporterat om.

Men Volvos vd Martin Lundstedt anser att det är oklart om några kunder verkligen lidit ekonomisk skada av kartellsamarbetet. Hur stora eventuella skadestånd totalt kan tänkas bli är omöjligt att beräkna, anser både Lundstedt och Volvos revisorer.