Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Statsminister Stefan Löfven (S) hälsar på Geelys mäktiga man, Li Shufu, huvudägare och ordförande. Arkivbild.

Geelys Volvoköp får klartecken i Kina

Nu är det klart. Kinesiska myndigheter godkänner Geelys köp av 16 procent av aktierösterna i lastbilstillverkaren Volvo. Men någon styrelseplats kräver inte kineserna.

Det var i juldagarna som bomben slog ner, kinesiska Geely hade köpt åtta procent av kapitalet och 16 procent av rösterna i AB Volvo av finansmannen Christer Gardells riskkapitalbolag Cevian. Och nu har kinesiska myndigheter formellt gett sitt klartecken.

- Vi har fått kinesiska myndigheters godkännande för detta aktieköp. Vi förväntar oss att slutföra affären någon gång före juni. Vi är i den sista delen av betalningen och aktieöverföringen, säger Daniel Li, finanschef på Geely Holding Group, till Sveriges Radios Ekoredaktion.

Äger Volvo Cars

Bolaget är sedan tidigare helägare av personbilstillverkaren Volvo. Geely är även den enskilt störste ägaren i Daimler efter ett lika uppmärksammat köp i februari av den tyska fordonskoncernen, en stor konkurrent till båda Volvo-företagen. Daniel Li ser dock inga intressekonflikter.

- Vi tror inte det. Vi kommer framför allt att arbeta med AB Volvo om de behöver stöd med utvecklingen av sin lastbilsverksamhet i Kina, säger han till Ekot.

Geely kommer inte att kräva en styrelsepost i AB Volvo, enligt finanschefen.

Geelys huvudägare och styrelseordförande Li Shufu har motiverat köpen med att peka på vikten av samarbeten inom den traditionella fordonsindustrin för att utveckla el- och självkörande fordon i vad han beskriver som en ökad konkurrens från techjättar, nya spelare som satsar på den automatiserade fordonsmarknaden.

Även om affären fått politiskt klartecken i Kina har många politiker i väst varnat för den kinesiska statskapitalistiska offensiven i stora företagsjättar i väst.