Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Allt fler människor i Sverige utför olika samhällstjänster hos exempelvis Skatteverket och Försäkringskassan via sin mobiltelefon. Arkivbild.

Hälften utför samhällstjänster via mobilen

Allt fler människor i Sverige utför olika samhällstjänster hos exempelvis Skatteverket och Försäkringskassan via sin mobiltelefon. I fjol använde 48 procent sin mobil till detta, en ökning från 38 procent 2015, visar en stor återkommande undersökning från Post- och telestyrelsen (PTS).

Myndigheten har låtit fråga 4 000 personer i åldrarna 16–75 år om hur de använder fast telefoni, mobiltelefoni och internet. Första undersökningen kom 2002.

I princip alla använder mobilen till att ringa med men nära nio av tio ser också till att nå internet på apparaten.

Internet via fiberanslutning i hushållet har ökat med 15 procentenheter sedan 2015 – från 35 till 50 procent 2017.

Av de som fått erbjudande om fiberanslutning det senaste året och tackat nej, motiverar 54 procent beslutet med att det är för dyrt. Andra förklarar att de är nöjda med den uppkoppling de redan har, vilket 28 procent anger.