Här är miljöhindren på Europasemestern. För semesterfirare finns det en del saker att tänka på innan man tar bilen genom Europa.
Här är miljöhindren på Europasemestern. För semesterfirare finns det en del saker att tänka på innan man tar bilen genom Europa.

Här är miljöhindren på Europasemestern

Nu i månadsskiftet har Paris stramat åt sina miljözoner, och förbjuder de bilar som släpper ut mest. För semesterfirare finns det en del saker att tänka på innan man tar bilen genom Europa.

ANNONS
|

I Frankrike har det i ett par år funnits två typer av miljözoner, en permanent och en väderberoende. När temperaturen i veckan nått upp över 37 grader i den franska huvudstaden så har den väderberoende miljözonen stramats ytterligare gällande vilka bilar som får köra i Paris centrala delar. Utöver det är hastighetsbegränsningarna sänkta på flera vägar för att minska utsläppen.

Men det är långtifrån bara Frankrike som har miljözoner för biltrafik. Flera europeiska länder och städer har olika restriktioner och regler som kan ha betydelse när man ska ut på bilsemester.

ANNONS

- Det är bra att vara förberedd och kontrollera vad som gäller innan man ger sig i väg. Vissa saker måste man ordna och ha klara innan man åker, säger Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Motormännen.

Miljödekal på bil

Ska man köra bil i Frankrike kan man exempelvis inte ordna deras miljödekal till bilen på plats, utan den måste man beställa hemifrån innan man åker. I Tyskland krävs en annan miljödekal, om man ska köra inom någon av de miljözoner som finns i ett sjuttiotal städer i landet. Men till skillnad mot Frankrike så kan man i Tyskland ordna en sådan på en besiktningsfirma i landet.

Spanien som var ett av de första länderna i Europa att införa miljözoner kan delvis gå i motsatt riktning. El País och andra spanska medier rapporterar att det konservativa Partido Popular (PP), som tog över makten i Madrid i juni, avskaffa bilrestriktioner som ingår i "Madrid Central", en plan för renare luft i huvudstaden. Regionpresidenten Isabel Díaz Ayuso säger till tidningen att trots att hon inte tycker trafikstockningar är något att njuta av, så ser hon det som en del av stadens identitet.

ANNONS

Problem med hyrbil

Har man tänkt hyra en bil och med den köra genom olika länder så kan man även här stöta på problem.

- Det är inte helt ovanigt att man hyr bil i Tyskland och sen kanske kör i Frankrike eller tvärt om. Då kan man inte räkna med att hyrbilsföretaget har ett ansvar för att bilen har en godkänd miljödekal för det andra landet. Och det kan vara svårt att ordna. I Tyskland kan man ordna det i landet, men då måste man få registreringsbevis från hyrbilsföretaget som visar vilken miljöklass fordonet uppfyller, medan i Frankrike så går det inte alls att ordna på plats, säger Katja Runestam Prinzell.

TT

Fakta: Miljözoner i Europa

Tyskland:

För att få köra i en miljözon (Umweltzone) ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. I de flesta tyska städer, på vanliga landsvägar och motorvägar behövs ingen miljödekal.

Frankrike:

Här finns två typer av miljözoner. Permanenta (ZCR) där man alltid behöver en godkänd dekal och väderberoende (ZPA) där dekal endast behövs när zonen är aktiverad. Aktivering kan ske från den ena dagen till den andra och annonseras via medier.

Spanien:

I vissa områden, till exempel Barcelona, är äldre bilar inte tillåtna. I centrala Madrid tillåts endast boende, taxibilar och motorcyklar. Som besökare får du parkera utanför staden och åka kollektivtrafik.

Italien:

Förbudsskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Ibland gäller förbudet bara vissa dagar och tider. Det framgår av tilläggstavlan.

Som turist kan du endast få tillträde till dessa miljözoner om du bor på ett hotell som ligger i en zon där du även kan parkera.

Belgien:

Utlandsregistrerade bilar som vill köra i centrala Antwerpen och Bryssel måste uppfylla utsläppskraven och ska lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 3 eller lägre betalar dock en avgift.

Norge:

Oslo kan från den ena dagen till en annan stänga staden för dieselbilar om partikelhalten i luften blir för hög. Senast detta hände var den 17 januari 2017.

Den som har elbil och vill komma i åtnjutande av de avgasfria fordonens fördelar när det gäller exempelvis biltullar måste anmäla bilen i förväg.

Danmark:

Det finns miljözoner i Köpenhamn, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus och Odense. I dessa zoner måste husbilar med dieselmotorer vara utrustade med partikelfilter för att få köra.

Grekland:

Grekiskregistrerade bilar ges rätt att köra varannan dag i vissa städer framförallt i Aten, som vissa dagar kan stänga helt för biltrafik. Registreringsnumret styr vilken dag man har rätt att köra. Detta påverkar inte utlandsregistrerade bilar på tillfälligt besök men däremot den som hyr inhemska avgasbilar.

Ungern:

Endast bilar med specialtillstånd har rätt att köra i områdena som på engelska kallas Castle District, Margaret Island och i centrala Budapest.

Storbritannien:

En betalzon för miljöavgift Low Emission Zone (LEZ) omfattar hela Stor-London. Vanliga personbilar och motorcyklar berörs inte, däremot husbilar över 2,5 ton som måste lista sig 10 dagar före inresa. I centrum finns en Ultra Low Emission Zone (ULEZ), som däremot berör även mindre avgasfordon.

(Källa: Motormännen)

ANNONS