Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

H&M, med vd Karl-Johan Persson (bilden), avvecklar varumärket Cheap Monday. Arkivbild

H&M lägger ned Cheap Monday

Klädkedjan H&M avvecklar varumärket Cheap Monday. Avvecklingen inleds omgående och beräknas vara avslutad sommaren 2019.

H&M-aktien stiger med 0,7 procent efter beskedet.

Onlinebutiken och Cheap Mondays butik i London ska stängas ned redan till årsskiftet, enligt ett pressmeddelande från H&M.

"Cheap Monday har under längre tid haft en negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling. H&M-gruppen har av dessa anledningar för avsikt att avveckla verksamheten för Cheap Monday", skriver H&M.

De 80 medarbetare som berörs kommer att erbjudas omställningsstöd och möjlighet för att söka fortsatt arbete inom H&M-koncernen.

"Samtal och förhandlingar med fackliga parter har inletts och planen är att anställningarna upphör successivt under 2019", skriver H&M.

Det var i mars 2008 som H&M köpte 60 procent av aktierna i modeföretaget Fabric Scandiavien, där varumärket Cheap Monday ingick, för 544 miljoner kronor. I november 2010 köptes resterande 40 procent av aktierna i bolaget för åtta miljoner kronor.