Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

H&M:s vd Karl-Johan Persson tycker att 2018 var ett utmanande år och är inte nöjd med vad bolaget har presterat.

H&M:s vd: Inte nöjda

Klädjätten H&M kämpar med sjunkande vinst och höga lagernivåer i en svår marknad. Vd:n Karl-Johan Persson är inte nöjd med 2018. Men i år kommer det att gå bättre, tror han.

- Vi är inte nöjda när vi inte når de mål vi har satt upp. Det har varit ett utmanande år för oss och ett utmanande år för hela branschen, säger Karl-Johan Persson.

Nettoförsäljningen ökade men bolagets vinst före skatt föll under fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, och landade på knappt 4,4 miljarder kronor, vilket var mer än väntat.

Sämre än väntat

Att resultatet landade 15 procent under analytikernas snittprognos är "en stor negativ avvikelse för ett bolag som H&M", enligt Esbjörn Lundevall, analyschef för SEB:s aktiehandel.

- Det här är en i raden av rapportbesvikelser, säger han och påpekar att det är ganska fjärran från löften bolaget gav i början av året.

Aktiekursen pendlade under dagen, men vid stängning var den plus 2,2 procent.

Tre nya logistikcenter öppnades under fjärde kvartalet och bolaget har haft ytterligare kostnader för nya logistiksystem och kommande överflyttningar till en ny onlineplattform.

- Modebranschen genomgår en stor förändring och genom det har vi accelererat omställningsarbetet under 2018, säger han.

"En del att bevisa"

Lagernivån vid utgången av fjärde kvartalet var tolv procent högre än vid motsvarande tidpunkt 2017, och nivån är för hög, anser Karl-Johan Persson.

Men mellan tredje och fjärde kvartalet märks en förbättring både i nivå och i sammansättningen av varorna i lagren. Bolagets kostnader för prisnedsättningar har minskat något, minus 0,6 procent.

Även om han ser att marknaden är fortsatt tuff så är han optimistiskt inför 2019. Han tror att 2019 blir ett bättre år än 2018 och anser att det under andra halvåret i fjol kom många positiva signaler.

- Vi tar marknadsandelar, kollektionerna uppskattas mer av kunderna och vi har lyckats ställa om så att nedsättningarna går ner och lagersituationen har förbättras, säger Karl-Johan Persson.

- Jag känner mig trygg med att vi kommer att bli bättre. Sen hur mycket bättre och exakt när allt infaller är svårt att säga något om.

Enligt Esbjörn Lundevall är det dock samma tongångar som för ett år sedan, då Persson lovade att vinsten skulle öka mot slutet av året.

- Jag tror att de har en hel del att bevisa innan man känner sig komfortabel med bolaget, säger han.

Ökade online

H&M fortsätter att öppna nya butiker samtidigt som man går in på nya marknader online. Onlineförsäljningen som andel av den totala försäljningen ökade under året. Försäljningen på nätet ökade med 24 procent under fjärde kvartalet jämfört med motsvarande period året före.

- Det är inte många med den storleken som ökar så mycket procentuellt. När det gäller tillväxten hölls den tillbaka av kapacitetsbegränsningar i Tyskland, så det ska man ha med. Marginalen sjönk för hela bolaget för att vi har gjort de här stora engångssatsningarna, säger Karl-Johan Persson.

Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna på 9:75 kronor per aktie, vilket är en oförändrad nivå jämfört med i fjol. Många analytiker förutsåg en sänkning.

- Även om resultatet har tyngts av vissa extraordinära engångskostnader ser de (styrelsen) att underliggande business går åt rätt håll, säger Karl-Johan Persson.