Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Situationen i hamnarna, där Hamnarbetarförbundet saknar kollektivavtal, har ställts på sin spets i Göteborgs containerhamn. Arkivbild.

Hamntrassel kan gå mot lösning

Den trassliga situationen med två konkurrerande fackförbund i hamnarna kan vara på väg mot en lösning. På onsdagen håller Hamnarbetarförbundet presskonferens om diskussioner som man haft under vintern med LO-förbundet Transport.

Hamnarbetarförbundet bildades 1972 som en utbrytning ur Transport och organiserar knappt hälften av landets nästan 3 000 hamnarbetare. Styrkeförhållandet varierar starkt mellan olika platser. I en del hamnar är Transport dominerande, på andra ställen är det Hamnarbetarförbundet.

Men det yngre förbundet har aldrig kunnat förhandla fram ett eget kollektivavtal. Den rätten har Transport sedan lång tid tillbaka, enligt reglerna för svensk arbetsmarknad.

- Det först träffade avtalet gäller. Man får inte, genom att träffa ett nytt avtal, undantränga det först träffade, säger Claes Stråth, tidigare generaldirektör för Medlingsinstitutet.

Konflikt i Göteborg

Den osäkra situationen har ställts på sin spets i Göteborgs hamn, som är Sveriges största. Den ägs av kommunen, men verksamheten i de olika delarna sköts av operatörer.

Containerhamnen drivs av danskägda APM, som kommit på kollisionskurs med det dominerande Hamnarbetarförbundet. Stridsåtgärder har stört arbetet och en rad ärenden har gått till Arbetsdomstolen.

En AD-dom i februari fastslog att Hamnarbetarförbundets valda representanter, till exempel skyddsombud, inte har samma rättigheter som ett fack med kollektivavtal.

Talat om samgående

Samtidigt meddelar nu båda fackförbunden att man under vintern haft diskussioner med varandra om möjliga samarbeten. Man har till och med haft uppe frågan om det är möjligt att gå samman, uppger Hamnarbetarförbundet.

Transport skriver i en kommentar att man tolkar det som att Hamnarbetarförbundet kan tänka sig att gå upp i LO-förbundet.

Men det finns också andra möjligheter.

- Man skulle kunna föra gemensamma förhandlingar på nationell nivå om ett trepartsavtal med Transport, Hamnarbetarna och Sveriges Hamnar. Det finns inget hinder för det, säger Claes Stråth.