Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt TTELA
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Under det senaste året har det startat 147 nya företag i Sverige som producerar alkoholhaltiga drycker.

Intresse för lokal dryck skapar jobb på landsbygden

Stark lokal förankring och svenska råvaror. Det är framgångsreceptet för de mindre dryckesproducenterna som växer och blir allt fler i Sverige.

Enligt Anders Källström, vd för Lantbrukarnas riksförbund (LRF), kommer branschen att växa ännu mer om gårdsförsäljning av alkohol blir tillåtet.

- Landsbygden ska få möjlighet att utveckla det som bara kan produceras på landsbygden, säger han.

Antalet företag som producerar alkoholhaltiga drycker ökade under fjolåret till 697. Ökningen består till stor del av mindre producenter, enligt Dryckesbranschrapporten 2019 som bland annat LRF står bakom.

De flesta är ölbryggerier, men under det senaste året har även ciderproducenterna och spritproducenterna blivit fler. Det finns också runt 40 kommersiella vinproducenter i landet.

- Ökningen hör samman med att det finns ett allmänt starkt intresse för ursprung och närproducerade livsmedel. I vår tids behov av att finna meningsfulla upplevelser har landsbygden något att erbjuda och det kommer till uttryck i både mat och dryck, säger Anders Källström, som är avgående vd för LRF.

"Fråga om rättvisa"

Landets dryckesföretag genererar i dag mer än 5 500 arbetstillfällen enligt Dryckesbranschrapporten. 2 500 av de jobben finns i mindre orter och på landsbygden.

Regeringen avser att nästa år tillsätta en utredning om gårdsförsäljning av alkohol. Tillåts den skulle det enligt Källström skapa ytterligare möjligheter för de mindre producenterna i landet.

- Jag tror att det skulle vara en oerhörd inspiration för landsbygdsföretagen ute i Sverige, och vår uppfattning är att det ska kunna genomföras samtidigt som man bibehåller Systembolagets monopol, säger han.

"Chans till tillväxt"

En annan dryckesrelaterad bransch som är på frammarsch är måltidsturismen. Intresset för turism med fokus på mat och dryck har ökat enligt Dryckesbranschrapporten.

- Sverige som matland har klivit fram på ett sätt som ingen trodde för 30-40 år sedan. Vi har ju turister som kommer till Sverige för att smaka av det svenska köket och där ingår också drycken. Det ger företagen på landsbygden en chans till tillväxt och det ger dem en möjlighet att tjäna pengar på turismen.