Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Nybakade kanelbullar. Arkivbild.

Kanelbullen – en dyr svensk historia

Kanelbullens dag närmar sig – och det är kaféägarna som har störst anledning att fira. Priset på kanelbullar ökar för varje år, samtidigt som svensken lägger allt mer pengar på att fika.

Enligt ny statistik Statistiska centralbyrån (SCB) har priset på kanelbullar ökat med 75 procent från 1990 till 2015.

Prisutvecklingen på hembakta och butiksköpta kanelbullar är dock något mer blygsam, och landar på 52 respektive 21 procent.

- Fika har ju blivit som en institution i Sverige. Det blir fler och fler fik. När företagen ser det så kan man så klart ta ut mer pengar för bullarna. Samtidigt så har ju kanelbullestorleken vuxit, det gäller överlag för många bakverk. Så det kan ju också vara att man vill få betalt för det, säger Fredrik Andersson, statistiker på SCB.

Skulle öka bakandet

På onsdag är det Kanelbullens dag, en högtid som infördes 1999. Men analytikerna kan inte se någon korrespondens mellan bulldagens införande och ökade priser.

- Kanelbullens dag var ju ett sätt att få folk att baka mer hemma. Det hade ju varit kul att se om mjölkonsumtionen ökade just i oktober, men tyvärr så är vår statistik är inte tillräckligt detaljerad för att göra det säkert, säger Fredrik Andersson.

Svenskarna har börjat lägga mer pengar på att fika överlag de senaste åren. Från 2008 fram till 2015 har fikautgifterna ökat från 55 kronor per person och månad till 210 kronor.

Växande bransch

Trenden har också skapat fler jobb i branschen. Enligt SCB:s uppskattningar arbetade det 2015 33 200 personer på kafé eller konditori, jämfört med 4 500 2001.

- Det är en väldigt stor ökning, som står i särklass även jämfört med andra branscher, säger Fredrik Andersson.

Priset på kaffe och bullar har också ökat betydligt mer än konsumentprisindex (KPI). Sedan millennieskiftet har KPI stigit med 26 procent, medan bullpriset stigit med 66 procent och en kopp kaffe numer är 77 procent dyrare.