Fars dag och mors dag – högtidsdagar som uppmanar till shopping, och som åtföljs av reor och kampanjer i butikerna. Och ovanpå det, Alla hjärtans dag och Black Friday.
Aldrig omsätts dock mer shoppingpengar än under den kinesiska "singeldagen", på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som Singles Day. Tanken är att singlar ska unna sig lite extra, och datumet har de senaste åren vuxit till att bli världens mest lönsamma handelsdag.
Nya rekord
Dagen började ursprungligen firas i Kina på 90-talet som en tröstande motvikt för ensamstående till Alla hjärtans dag. Den infaller den 11 november – 11/11 – då de uppradade ettorna anses påminna om ensamma personer.
2016 noterade den kinesiska e-handelsjätten Alibaba vid singeldagens slut en försäljning på 121 miljarder yuan. Året därpå slogs rekordet med råge – då håvade konglomeratet in 168 miljarder yuan, motsvarande 212 miljarder kronor.
Även i väst
Alibaba, som drivs av entreprenören Jack Ma – en av världens rikaste människor – är det viktigaste företaget bakom singeldagen. Bolaget har varumärkesskyddat flera av de namn som används för dagen, och särskilt shuangshiyi (dubbel-elva), den term dagen marknadsförs under i Kina.
Trenden är än så länge relativt liten utanför Kina, men anammas nu i allt större utsträckning av företag även i västvärlden.