Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Här ska den byggas, Northvolts jättefabrik för batteritillverkning utanför Skellefteå. Bilden är en illustration. Arkivbild

Många vill jaga batterimetall

I spåren av elbilsboomen exploderade även intresset för att leta batterimetaller i Sverige. Men än så länge har ingen gruva fått tillstånd. Och det lär dröja många år innan Northvolt kan hoppas på något därifrån, enligt Bergsstaten.

Vanadin, litium, kobolt, mangan, grafit och nickel.

Alla är de metaller intressanta för batteritillverkare som Northvolt som nu tryckt på startknappen för sin jättefabrik i Skellefteå. Och de finns alla i Sverige.

Intresset för att leta efter dem har ökat kraftigt senaste åren.

Mellan åren 2010 och 2015 låg beviljade tillstånd att leta efter vanadin, litium och kobolt på mellan noll och 13 per år. 2016 stegrade den siffran till 34 för att öka till 65 året därpå och 43 stycken i fjol.

- Metallerna finns i Sverige, men inga gruvor, säger bergmästare Åsa Persson vid Bergsstaten.

Många år bort

Prospektering och att slutligen få tillstånd att utvinna mineralen är en lång process.

- Det handlar om många, många år, säger Åsa Persson.

Vissa har kommit längre, bland andra Talga Resources som har hittat en stor fyndighet grafit i Vittangi, enligt bolaget med den högsta halten i världen. Men gruvtillstånd saknas ännu, något de hoppas få klart med i höst. Planen är att förädla grafiten till färdigt anodmaterial med fullskalig produktion 2023.

- Vi vill se oss som en del av de värdekedjor för batterier som växer fram i Sverige, säger Talgas Sverigechef Anna Utsi utan att vilja gå in på huruvida företaget har kontakter med Northvolt.

Statliga gruvjätten LKAB har dragit i gång ett projekt för att ta reda på gruvslammet, restprodukter från järnmalmsbrytningen innehållandes olika jordartsmetaller, bland annat vanadin. Gruvbolaget avser att träffa Northvolt för att se om det finns några intressanta samarbetsprojekt.

- Men vi har inget som i dag utvinns, säger David Högnelid, marknads- och kommunikationschef på LKAB:s division Specialprodukter.

Stor risk

En annan svensk gruvjätte, Boliden, har heller inget att erbjuda i dagsläget, enligt bolaget.

Att dra i gång en gruva för smala och relativt sällsynta metaller är ett högriskprojekt, enligt flera bedömare TT talat med. Det gäller att ha långa planeringshorisonter för att våga investera.

I dag hämtas exempelvis mycket av världens koboltutvinning från politiskt mycket osäkra Kongo. Det driver upp priset, speciellt när efterfrågan på batterier skjutit i höjden.

Den priseffekten kan klinga av om läget skulle bli stabilare och därmed spricker kanske kalkylen för en tänkt ny koboltgruva.

Utöver det är teknikens framtid osäker.

- Batteristandarden är oklar. Man vet inte vilka metaller som kommer att vara rådande i batterierna framöver, säger Anton Löf, råvaruanalytiker på RMG Consulting.